Nyheder

Danskere vil grøn elektronik, men handler ikke

En ny undersøgelse fra Refurbed og YouGov afslører en markant kløft mellem danskernes viden om elektronikproduktionens miljøpåvirkning og deres faktiske købsadfærd. På trods af udbredt bevidsthed handler forbrugerne sjældent bæredygtigt, når det kommer til elektronik. Hele 80 % af danskerne er i høj eller nogen grad bevidste om elektronikproduktionens og bortskaffelsens indvirkning på miljøet. Dog viser undersøgelsen, at kun 6 % vægter bæredygtighed højere ved køb af elektronik end ved andre varer som tøj eller dagligvarer. Til sammenligning svarer hver femte dansker, at de tager mindre hensyn til bæredygtighed ved køb af elektronik. Desuden indrømmer 23 %, at bæredygtighed ingen rolle spiller, uanset hvad de handler. Det er positivt, at så mange danskere er klar over, hvilken miljøpåvirkning elektronikproduktionen har for vores klode, men det er skuffende, at bevidstheden ikke oversættes til handling. Det peger på et stort behov for løsninger, der gør det nemt for forbrugerne at vælge bæredygtigt – og det er netop der, vi arbejder for at skabe en mere cirkulær økonomi. Peter Windischhofer, medstifter og CEO for Refurbed Millioner af smartphones gemmer på værdifulde råstoffer En analyse fra Fraunhofer Austria, bestilt af Refurbed, understreger problemets omfang. Alene i Danmark ligger der 9 millioner ubrugte smartphones gemt i skuffer og skabe. Disse repræsenterer en skjult ressource med et stort potentiale. På europæisk plan anslår Fraunhofer-rapporten, at der ligger hele 642 millioner ubrugte smartphones i EU-husstande. Disse indeholder over 41.000 ton metaller, herunder kritiske og konfliktfyldte råstoffer som kobolt, guld, magnesium og palladium, med en samlet værdi af …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Undersøgelse: Så mange genbruger elektronikprodukter

YouGovs seneste rapport ’Consumer electronics: Safety and sustainability in 2023’ undersøger vores forhold til elektronikprodukter og genbrug samt købsadfærd. Rapporten er baseret på mere end 19.000 interview på tværs af 18 markeder verden over. Danskerne har faktisk rekord i at aflevere gamle elektronikprodukter til genbrug. Det gør 2 ud af 5 (42%) af danskere mod et globalt snit på 26%. Der er særligt danskere over 55 år som afleverer elektronikprodukter til genbrug (54% mod eksempelvis 21% af de 18-24-årige). Mere end hver tredje (36%) plejer at gemme deres aflagte elektronikprodukter hjemme, hvilket kan hænge sammen med den oplevede datasikkerhed, mens en fjerdedel (24%) ofte sælger deres aflagte elektronikprodukter. Her er de unge mellem 18-24 år overrepræsenterede (40% mod 13% af de 55+ årige). Næsten lige så mange (23%) plejer at give aflagte elektronik produkter videre til venner og familie. Mange danskere er også åbne overfor at købe renoverede/genbrugte elektronikprodukter. Det vil sige brugte produkter, der enten er istandsat, eller hvor egnede komponenter tages ud og genbruges i andre produkter. Hver fjerde (26%) har tidligere købt renoverede/genbrugte elektronikprodukter, særligt de 35-44-årige har benyttet sig af denne mulighed (40%), mens 37% af danskerne ikke tidligere har købt renoverede/genbrugte produkter, men godt kunne finde på det i fremtiden. En tilsvarende andel af danskere hverken har eller kunne finde på at købe renoverede/genbrugte elektronikprodukter. Det er især danskere over 55 år, som svarer dette (45%). YouGov har også spurgt danskere, som ikke har købt elektronik i de seneste 12 måneder, hvilke faktorer der ville …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Danskerne tror ikke på kunstig intelligens

Kunstig intelligens er allerede en del af vores hverdag. Digitale (stemme)assistenter som Siri fra Apple eller Alexa fra Amazon er gode eksempler på dette. Men hvordan ser forbrugere over hele verden på denne teknologiske udvikling? Den mest udbredte følelse i forbindelse med kunstig intelligens er at ’være skeptisk’ på tværs af 17 undersøgte markeder. 28% er således skeptiske over for kunstig intelligens. De mest skeptiske er tyskerne (40%) samt briterne og amerikanerne (39%). Indonesere er de mindst tilbøjelige til at sige, at de er skeptiske over for kunstig intelligens (9%). At være skeptisk er også den mest udbredte følelse i Danmark, hvor 35% er skeptiske overfor kunstig intelligens. 45% af danskerne mener også, at vi skal være opmærksomme på udviklingen, så det ikke løber løbsk. Særligt befolkningen over 55 år deler denne opfattelse (48%). 34% ad danskerne ser til gengæld kunstig intelligens som et naturligt skridt i den teknologiske udvikling.  Store regionale forskelle Accept af kunstig intelligens er den næst mest udbredte følelse globalt, idet det nævnes af 23% af respondenterne på de 17 markeder. Befolkningen i Mexico (39%), Hong Kong (36%), Indien (33%) er mest tilbøjelige til at sige, at de accepterer kunstig intelligens. Accept af kunstig intelligens er mindst udbredt i Frankrig (7%). Også Danmark ligger under det globale gennemsnit. 18% af danskerne føler accept og en tilsvarende andel spænding i forbindelse med kunstig intelligens. Om undersøgelsen Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov BrandIndex og YouGov Profiles samt en dybdegående undersøgelse. Alt i alt gennemførte vi over …. (læs mere her)
Nyheder fra gl. site

Skandinaverne gamer mindst i verden

Med en ny generation af spillekonsoller, udgivelsen af nye spiltitler og den verdensomspændende lancering af nye cloud streamingtjenester, havde journalister og analytikere spået 2020 til at blive et vigtigt år for gaming- og e-sport-industrien. Takket være COVID-19, viste de sig at få mere ret, end de havde troet. YouGovs seneste whitepaper viser, at næsten halvdelen (45%) af gamere i store markeder som Australien, Singapore, Storbritannien og USA har spillet mere under coronavirusudbruddet end sidste år, mens kun en tiendedel (11%) har spillet mindre. Der er dog stadig store regionale forskelle, når det kommer til, hvor meget befolkningen gamer i forskellige dele af verden. Skandinaverne gamer mindst Grafikken herunder kommer fra YouGov, og viser hvordan andelen af gamere fordeler sig i verden. Læg mærke til at Danmark ligger helt i bunden. Generelt er der flest gamere blandt befolkningerne i Østasien. Thailand topper listen med 82%, efterfulgt af Filippinerne (80%) og Taiwan (77%). Her skal det dog nævnes, at undersøgelsen er foretaget online, og da internettets udbredelse er begrænset i mange af netop de østasiatiske lande, repræsenterer data fra disse lande kun den del af befolkningen, som er online. Når det er sagt, skiller Skandinavien sig alligevel ud som den del af verden, hvor der bliver gamet mindst. Det skandinaviske gennemsnit ligger på 47% med færrest gamere i Danmark (44%), efterfulgt af Norge (45%) og Sverige (51%). Til sammenligning angiver i gennemsnit 62% af befolkningen i de øvrige europæiske lande, at de gamer. Gaming drevet af smartphones Globalt set bliver der spillet …. (læs mere her)