Skandinaverne gamer mindst i verden

YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og esport-landskab på tværs af 24 markeder

Med en ny generation af spillekonsoller, udgivelsen af nye spiltitler og den verdensomspændende lancering af nye cloud streamingtjenester, havde journalister og analytikere spået 2020 til at blive et vigtigt år for gaming- og e-sport-industrien. Takket være COVID-19, viste de sig at få mere ret, end de havde troet.

YouGovs seneste whitepaper viser, at næsten halvdelen (45%) af gamere i store markeder som Australien, Singapore, Storbritannien og USA har spillet mere under coronavirusudbruddet end sidste år, mens kun en tiendedel (11%) har spillet mindre.

Der er dog stadig store regionale forskelle, når det kommer til, hvor meget befolkningen gamer i forskellige dele af verden.

Skandinaverne gamer mindst

Grafikken herunder kommer fra YouGov, og viser hvordan andelen af gamere fordeler sig i verden. Læg mærke til at Danmark ligger helt i bunden.

Generelt er der flest gamere blandt befolkningerne i Østasien. Thailand topper listen med 82%, efterfulgt af Filippinerne (80%) og Taiwan (77%). Her skal det dog nævnes, at undersøgelsen er foretaget online, og da internettets udbredelse er begrænset i mange af netop de østasiatiske lande, repræsenterer data fra disse lande kun den del af befolkningen, som er online.

Når det er sagt, skiller Skandinavien sig alligevel ud som den del af verden, hvor der bliver gamet mindst. Det skandinaviske gennemsnit ligger på 47% med færrest gamere i Danmark (44%), efterfulgt af Norge (45%) og Sverige (51%). Til sammenligning angiver i gennemsnit 62% af befolkningen i de øvrige europæiske lande, at de gamer.

Gaming drevet af smartphones

Globalt set bliver der spillet mest på smartphones og tablets – mest i Thailand (78%) og mindst i Norge (36%). Dog angiver størstedelen af gamerne på tværs af markederne, at de sjældent holder sig til én spilleenhed, men typisk benytter sig af flere forskellige.

Danmark skiller sig ud på e-sport-fronten

E-sport er efterhånden velkendt i Danmark, som nu også har deres eget landshold i e-sport. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at Danmark er det land i Europa med størst kendskab til e-sport.

Kendskabet til e-sport varierer meget globalt men er generelt mest udbredt i Østasien. Globalt set er kendskabet størst i Kina (72%), mens det er mindst i Irak (26%).

Når det kommer til Europa, er der ligeledes stor forskel på, hvor mange af forbrugerne, der kender til e-sport. Mens hele 67% af den danske befolkning kender til fænomenet, gælder dette eksempelvis kun 28% af italienerne.

Rapporten kan downloades her.

Om undersøgelsen

Data stammer fra YouGovs whitepaper: ”Gaming and esports: The next generation”, der undersøger det globale gaming- og esport-landskab.

Undersøgelsen er baseret på data fra YouGovs syndikerede produkter YouGov Plan & Track og YouGov Custom Research og er foretaget i september 2020.

Alt i alt gennemførte vi 27 454 interview på tværs af 24 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet. Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online.

Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong), Egypten, Indonesien, Irak, Malaysia, Thailand, Taiwan, Vietnam og Filippinerne. For Indien og Saudiarabien er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (3703 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?