TEST: Sluk surround-anlægget – Astro A50 vs Sennheiser GSP 670

Køber du et premium gaming-headset, behøver du i princippet ikke et dyrt surround setup. Du får en bedre og mere præcis lyd med headsettet på hovedet. Spørgsmålet er så, om det er Astro eller Sennheiser, der leverer den bedste lydoplevelse.

Premium gaming-headsets er lidt af en sjældenhed. De fleste brands på spilmarkedet lancerer årligt en serie af headsets fra nogle hundrede kroner og op til omkring kr. 1.500. Derfor er det lidt specielt at kunne lave en duel mellem Sennheiser og Astro, som begge er aktuelle med deres high-end gaming-headsets, der ligger i den høje ende af skalaen. For hvad får man for pengene, når man giver cirka kr. 2.500 for et premium headset?

Astro A50 (4. generation) har jeg store forventninger til, da Astro er kendte for at levere en lydoplevelse, der virkelig får gamere til at spidse ører og nyde lydbilledet i stemningsfulde spil som Resident Evil II og Metro 2033. At Astro understøtter Dolby Atmos får blot mine forventninger til at stige – det er et fåtal af producenter, som Dolby har indgået et Atmos-samarbejde med. Udfordringen med A50 er dog, at det trådløse headset lider af en række børnesygdomme, som Astro har bakset med siden udgivelsen – noget der påvirker det overordnede indtryk. Interessant bliver det at se, om A50 og Atmos kan få mig til at glemme problemerne – eller løber Sennheiser løber med sejren?

Astro A50 er lavet af solide materialer og leverer en rigtig god komfort. Foto: Privat.

Sennheiser GSP 670 er tyskernes første forsøg på at levere et premium gaming-headset uden kabel. Selvom Sennheiser benytter sig af deres egenudviklede surround sound format, mens andre producenter sværger til Dolby og DTS, kan GSP 670 noget, som konkurrenterne ikke kan, hvilket jeg især lægger mærke til, når jeg spiller skydespil online.

Jeg tester de to headsets på PC, Xbox One X og PlayStation 4 sammen med Resident Evil II, Metro: Exodus, Call of Duty: Black Ops 4 og Call of Duty: Modern Warfare.

Sennheiser GSP 670 er stort og tungt, men det er dejligt at have på hovedet. Foto: Privat.

Design og komfort

Sennheiser GSP 670 er noget anderledes i sit design i forhold til mange andre gaming-headsets på markedet. Ved første øjekast ser jeg det ikke, men detaljerne afslører forskellene. Hovedbøjlen kan justeres, så den enten strammer eller løsner sit greb om dit hoved, hvilket gør GSP 670 behageligt at have på hovedet, når man har en stor krydder som jeg.

Ørekopperne af læder føles rare at have på, og de lukker godt af for omgivelserne, men de er lidt varme at have rundt om ørerne, når jeg har haft et par intense omgange i mine skydespil og begynder at svede lidt. Det er dog prisen for læder og god omslutning.

GSP 670 spilder ikke plads på en traditionel tænd/sluk-knap. Jeg skal dreje på lydstyrkehjulet for at aktivere headsettet. Det er godt tænkt af Sennheiser, da det betyder, at der er plads til alle kontrolknapper i højre side, herunder to knapper til at bladre mellem tre lydprofiler, så jeg kun skal bruge højre hånd til justeringer i kampens hede. Fåtallet af knapper forvirrer også mindre, når jeg famler i blinde, mens kuglerne flyver i spillet.

Den store drejeknap bruges til at aktivere headsettet og justere lydniveauet. Foto: Privat.

Astro A50 har et mere traditionelt design. Ligesom med Sennheisers headset kan mikrofonstangen aktiveres ved at dreje den ned mod din hage i venstre side, og du slukker den ved at dreje den tilbage i lodret position. Ørekopperne er af blødt velourlignende stof, som huden kan ånde i og føles komfortabelt. Hovedbøjlen er også beklædt med stof, og den sidder ganske stabilt på mit hoved.

A50 har fem knapper og lydstyrkedrejehjul, hvilket er en del at finde rundt i, når jeg spiller. Til gengæld kan jeg on-the-fly få headsettet til at fremhæve mine holdkammeraters stemmer, eller det kan fokusere på lyden i spillet. Jeg oplever, at de ekstra knapper på A50, der alle sidder i højre side, tager sin tid at vænne sig til, men de bidrager med nyttige funktioner, mens jeg spiller.

Jeg oplever en bedre komfort med GSP 670, fordi det er muligt at justere headsettets hovedbøjle, men det er en kneben sejr, da huden har nemmere ved at ånde med A50 rundt om ørerne.

Drivere, forbindelse og indstillinger

Begge headset har drivere til PC, du skal hente for at sætte dem ordentligt op og opdatere firmwaren. Når det kommer til antal indstillinger, leverer Astro og Sennheiser mere eller mindre de samme muligheder. Den vigtigste er muligheden for at indstille lydprofiler efter spilgenre, og hvorvidt jeg skal chatte med mine medspillere.

Begge drivere er ganske nemme at finde rundt i, og det kræver ikke mange minutter at indstille profilerne efter egen smag. Jeg oplever dog, at Sennheisers driver ikke afspiller testlyde, når jeg beder den om det. Jeg oplever, at den trådløse forbindelse mellem GSP 670 og den forbundet enhed fungerer ganske godt, så længe de har uhindret forbindelse med hinanden. Kommer der et sofabord i vejen, hænder det, at forbindelsen hakker.

Foto: Privat.

Astro har en række mere alvorlige udfordringer, hvilket er tydeligt, hvis du googler headsettet sammen med søgeord som ”connection issues”, ”low volume” og ”ear cup size”. Alene på Reddit flyder det med klagesange over disse problemer. I de første par uger var jeg dødfrustreret over, at A50 ikke ville forbinde med min Xbox One X, når jeg bootede konsollen op. Jeg skulle trække usb-stikket ud og sætte det ind igen, før der var forbindelse mellem dock’en og Xbox’en. Samtidig sidder det optiske stik så løst i både dock’en og konsollen, at der ikke skal meget til, før det ryger ud ad de optiske porte. I skrivende stund har Astro ikke fået løst problemerne med forbindelsen med en firmwareopdatering – og dette er til trods for, at der udkom en opdatering i midten af december.

A50 har desuden det irritationsmoment, at det skal lades op, før det kan tages i brug – det er et helt bevidst valg fra fabrikantens side, da det står i manualen. Det virker amatøragtigt af Astro.

Lydkvalitet

Astro har sørget for, at deres high-end headset både kan levere en fyldig lyd med en god bund, mens jeg kan skifte til en mindre bastung profil, hvor de subtile lydeffekter træder lidt bedre frem.

A50 har en meget distinkt evne til at få selv de mindste detaljer i lydbilledet til at træde frem, hvilket betyder værdifuld viden, når jeg dyster mod andre gamere på nettet. Jeg kan fornemme ild, der knitrer sagte i Black Ops 4 i multiplayermenuen – noget jeg aldrig har bemærket med andre gaming-headsets.

Når jeg spiller Call of Duty-spillene online, kan jeg sågar høre patronhylstrene og tomme magasiner falde til jorden – selv når mine fjender skyder fra en vis afstand. Detaljerne er klarere definerede end hos langt de fleste, konkurrerende mærker, og det gør, at jeg er i stand til at vide, hvornår modstanderen rundt om hjørnet reloader, hvorefter jeg kan storme hans position og, ofte, overraske ham, før han når at tage sigte.

I spil som Metro 2033 og Resident Evil II, der understøtter Dolby Atmos, giver A50 for alvor Sennheiser GSP 670 baghjul. At høre monstre kravle rundt ovenover min position er virkelig creepy! Især i mørket og jeg er ved at løbe tør for ammo. Atmos og A50 gør lydbilledet mere levende end noget, jeg nogensinde har lyttet til. Og det øger blot lysten til at spille disse stemningsfulde titler igen og igen, fordi jeg elsker lydeffekterne, der giver mig myrekryb.

Hvor A50 dog bliver slået af GSP 670 er præcisionen i ikke-Atmos titler. Her kan Sennheiser noget, som Astro ikke kan. For spiller jeg med konventionel surround sound, er det lidt svært for mig at pinpointe præcis, hvorfra der bliver skudt, eller køretøjet kommer kørende, når A50 sidder på mit hoved. Givet, jeg kan høre, at der kommer en tank til venstre for mig, men kommer den klokken 7 eller klokken 11, det er lidt svært for mig at vurdere i kampens hede. Det gælder uanset, hvilken spilprofil jeg anvender.

GSP 670 halter bagefter A50, hvad angår detaljegraden i lydbilledet, men jeg mener, at Sennheiser indhenter noget af det forsømte, når det kommer til præcisionen. Det er nemt for mig at høre mine fjender i skydespillene. GSP 670 giver mig evnen til at vurdere, om fjenden kommer klokken 8 eller klokken 10, og det er endda meget tydeligt.

Sennheisers headset gør det generelt rigtig godt, og der er value for money. Foruden præcisionen er lydbilledet detaljerigt, og headsettet gengiver klart og tydeligt alt fra fuglesang til lyden af metaltræthed i gamle containere eller vindmøller. GSP 670 har desuden en god bas, som formår at skabe fornemmelsen af buldren, når kampvognene kommer trillende, eller eksplosionerne lyder.

Foto: Privat.

Et svært valg – og dog

Hvad du bør vælge, det afhænger fuldkomment af, hvad du prioriterer, når det kommer til lyd; præcision eller detaljegrad. GSP 670 øger mine konkurrencefordele med en præcis opfangelse af fjendens position, når der skydes, eller militærstøvlerne rammer græsset på engen. A50 understøtter Atmos, og det er i sig selv en konkurrencefordel, hvis dine spil understøtter lydformatet. Men Astro leverer et mere detaljeret lydbillede end Sennheiser. Om end marginalt, så er vi på så højt et kvalitetsniveau, at dit valg afgøres af småtingene.

Ser vi ud fra en helhedsvurdering, er det klart Sennheiser, der løber med sejren, fordi Astros headset ganske enkelt har for mange fejl såsom problemer med forbindelsen, manglende opladning af batteriet og vakkelvorn tilslutning af optisk kabel. Når et gaming-headset koster mere end kr. 2.000, bør disse ting bare være i orden.

Bedømmelse: Sennheiser GSP 670

Samlet vurdering: 90 %

Sennheiser GSP 670 lever i høj grad op til de forventninger, jeg mener, at man kan have til et premium headset med et prisskilt på kr. 2.300. Det er dyrt, men du får en god komfort takket være gode materialer og gennemtænkt design.

GSP 670 brillerer, når det kommer til præcision i lydbilledet, hvilket gør det trådløse headset yderst egnet til online skydespil. Vi er på et niveau, hvor du vil kunne skelne mellem en fjende klokken otte og en fjende klokken 11. Og det er vigtig information i kampens hede. Til gengæld savner jeg en lidt bedre gengivelse af de mere subtile lyddetaljer.  

  • Navn: GSP 670
  • Producent: Sennheiser
  • Frekvensområde: 10 Hz – 23 kHz
  • Forbindelse: Bluetooth 5.0 og USB-dongle
  • Trådløs rækkevidde: Op til ti meter
  • Batterilevetid: Op til 20 timer
  • Vægt: 398 gram
  • Understøtter: PC, Mac, PS4 og mobile enheder
  • Set til: Kr. 2.289
  • Mere information hos Sennheiser

Bedømmelse: Astro A50

Samlet vurdering: 80 %

Astro A50 (fjerde generation) skuffer mig en del på grund af en række problemer, som producenten burde have fået styr på, før de lancerede det trådløse headset – især når man sender et dyrt, premium headset på gaden. Og det er en forbandet skam, da A50 leverer en fantastisk lyd og en god komfort. Men desværre er problemerne så irriterende, at de skaber synlige ridser i lakken.  

A50 leverer en storslået lydoplevelse i spil, der understøtter Dolby Atmos, og det er en sand fornøjelse at opleve nye dimensioner i lydbilledet i spil som Resident Evil II eller Metro: Exodus. A50 gengiver lyddetaljer, som jeg bare ikke har oplevet i andre headsets, og det skal Astro naturligvis have ros for – nu skal de blot få styr på problemerne.

  • Navn: A50
  • Producent: Astro
  • Driverstørrelse: 40 mm around ear
  • Frekvensområde: 20 Hz – 20 kHz trådløst, 15 Hz – 23 KHz med kabel
  • Lydformat: Dolby Audio & Dolby Atmos
  • Trådløs frekvens: 2.4 GHz
  • Trådløs rækkevidde: Cirka ti meter
  • Batterilevetid: Cirka 15 timer
  • Vægt: 380 gram
  • Understøtter: PC og Xbox One X
  • Set til: Kr. 2.250
  • Mere information hos Astro

Del artiklen på

Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart