Facebookopdateringer kan koste dyrt

Ferieselfies, check-in og statusopdateringer fra sydens sandstrand kan være fristende, men kan være en direkte årsag til, at du får ubudne gæster mens du nyder en velfortjent ferie

facebook
facebook

Trenden med at skulle reklamere med ferien på de sociale medier kan hurtigt blive en dyr fornøjelse. For hvis din profil er åben kan alle følge med, og så kræver det ikke meget detektivarbejde for kriminelle af finde frem til din hoveddør.

It-sikkerhedseksperten Janus R. Nielsen fra www.anytech365.com mener at det generelt er en rigtig dårlig ide at annoncere sin ferieplaner på de sociale medier, specielt hvis der ikke bliver gjort noget aktivt for at forhindre alle i at læse med.

”Mange danskere tjekker ikke om deres privatindstillinger på Facebook er begrænset til, at det kun er deres venner, der kan se opslagene eller om profilen er pivåben. Åbne profiler giver tusindvis af fremmede personer lov til at se alle dine private oplysninger, billeder fra ferien og de steder, du befinder dig, når du tjekker ind et nyt sted,” siger Janus R. Nielsen.

Han fortæller videre, at det specielt i ferieperioder kan være en utilsigtet invitation til indbrud, hvis du ikke har styr på privatlivsindstillingerne på Facebook.

Men selvom du har sikret at det kun er dine venner der kan se din profil er du helt sikker. Janus R. Nielsen fortæller:

”Husk på at selvom du har begrænset din profil til ikke at være offentlig, men til at det er dine venners venner, der kan følge med, så overvej hvor mange af dine venners Facebook-venner du kender?  Det kan være en gammel klassekammerats arbejdskollega eller en anden helt tilfældig person, der ser alle dine feriebilleder og opdateringer.”

Førhen kiggede indbrudstyve efter tomme indkørsler, men i dag kan de sidde hjemme og tjekke hvilke huse der står tomme. Alt sammen takket være Facebook og uheldige opdateringer.

Janus R. Nielsen og AnyTech365 har et par gode råd til at gøre din ferie så sikker som muligt – også selvom du ikke kan undvære at flashe din ferie på Facebook.

  1. Lad kun dine venner følge med
    Under ”Privatindstillinger og værktøjer” kan du vælge, at det kun er dine venner, der kan se dine fremtidige opslag. Under ”Tidslinje og tagging” kan du indkredse, at det kun er dine venner, der kan se, hvad andre slår op på din tidslinje og de opslag, som du er tagget i på din tidslinje.
  2. Overvej hvilke informationer du videregiver
    Tænk over hvad du skriver i dine statusopdateringer. Undlad at skrive at huset står tomt og hvor længe du er væk. Skriv heller ikke på din venindes væg, at ekstranøglen ligger under måtten, så hun ved det, når hun skal vande blomster. Send i stedet en privatbesked til hende.
  3. Tænk efter en ekstra gang før du tagger andre
    Du er selv herre over de billeder og indlæg, du poster på Facebook, men tænk altid efter en ekstra gang, før du inddrager andre i dine opdateringer. Det er værd at bruge et øjeblik på at tænke over, om de andre på billederne ønsker at blive identificeret. Det er slemt nok, hvis du selv har postet, at du tilbringer ferien langt fra dit hjem, og du risikerer at komme hjem til et tomt hus. Har du inddraget et familiemedlem, som ikke har styr på sine privatindstillinger på Facebook, er situationen endnu værre.
  4. Godkend venners tags før de vises på din tidslinje
    Indstil din profil til, at du skal godkende de opslag, som dine venner tagger dig i. På den måde kan du selv bestemme, hvilke opslag der skal vises på din tidslinje. Dette gør du under ”Tidslinje og tagging” hvor du aktiverer at du vil gennemse opslag, som du tagges i, før de vises på din tidslinje.
About Lars Bennetzen 3850 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?