Undgå ferie-skuffelse

Det har aldrig været nemmere at finde råd fra andre forbrugere på nettet, og Trustpilot har samlet nogle gode tips til, hvordan brugeranmeldelser fra andre rejsende kan give dig en bedre ferie

Tusindvis af danskere rejser i disse uger på sommerferie, men nogle kommer hjem uden glade ferieminder. I stedet er kufferten fyldt med oplevelser af tarvelige hoteller, gebyrhungrende biludlejere eller beskidte restauranter, der ikke levede op til forventningerne.

Men der er hjælp at hente med få kliks. Det har nemlig aldrig været nemmere at få adgang til andre rejsendes oplevelser via brugeranmeldelser på nettet. På danske Trustpilot, som er en af verdens største platforme for brugeranmeldelser, er netop anmeldelser af hotel, fly og rejseselskaber et af de områder, hvor mange forbrugere giver deres mening til kende.

”Brugeranmeldelser er blevet enormt vigtige for forbrugerne, når de booker ferie: Rigtig mange læser,  men også skriver anmeldelser af fx hotellets service eller biludlejerens priser på sider som vores. Vi ser ofte, at man efter rejsen giver sig god tid en detaljeret beskrivelse af, hvad der gik godt og mindre godt – og det kan være en stor hjælp for andre,” forklarer Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef i Trustpilot.

Flere tjekker anmeldelser

En ny undersøgelse som YouGiov har udført for Trustpilot blandt 1.302 danskere viser, at seks ud af 10 danskere (60%) tjekker brugeranmeldelser af fx hotellet, rejsebureauet eller flyselskabet, før de bestiller deres rejse. Det er en stigning på 15% i forhold til sidste år, hvor Trustpilot gennemførte samme undersøgelse.

Og brugeranmeldelserne har stor betydning for vores rejsevalg. 72% af de adspurgte kunne finde på at vælge et hotel til eller fra baseret på andre brugeres anmeldelser, mens 62% ville til- eller fravælge rejsebureauet. 54% ville til- eller fravælge flyselskabet på baggrund af brugeranmeldelser.

”Brugeranmeldelser bliver vigtigere for danskerne, der bruger dem til at navigere i den voksende mængde af reklamer og budskaber, vi møder hver dag. Det gælder i særlig grad, når det kommer til vores ferie. Siden sidste år har 15% flere danskere valgt at lytte til, hvad andre forbrugere mener om fx hoteller, rejsebureauer eller biludlejningsfirmaer. For mange er brugeranmeldelser tungen på vægtskålen, der afgør fx det hotel, man vælger at bo på,” forklarer Mathilde Lykke Bülow.

I dag er der adskillige sider, der som Trustpilot samler anmeldelser fra andre rejsende. Bookingsider og rejsebureauer har også selv anmeldelser fra deres kunder, som er tilgængelige på siderne. Men selvom det aldrig har været nemmere at læse oplevelser fra andre på nettet, er der stadig folk, som bliver skuffede, når de ankommer til det, de troede var drømmedestinationen.

Derfor har Truspilot samlet de spørgsmål, som de ofte får fra forbrugerne, og lavet dem om til seks gode råd, som vil mindske chancerne for at blive skuffet på ferien.

Seks gode råd

Brug flere anmeldelsessider. Tjek brugeranmeldelser af hotel, rejsebureau, biludlejningsfirmaer, restauranter og flyselskab på anmeldelsessider som fx Trustpilot, Yelp og TripAdvisor. Søg på flere end bare en side, så du får det største overblik.

Læs anmeldelserne – ikke bare scoren. Det er ikke nok bare at se på scoren for et hotel eller en restaurant på anmeldelsessiden. Læs 10-20 anmeldelser igennem, og se, hvad de gode og evt. mindre gode anmeldelser bunder i. Så får du et mere detaljeret billede.

Alle er forskellige. Der er forskel på folk, og derfor også på, hvad de kan lide og ikke lide. Mindre gode anmeldelser kan bunde i noget, der ikke nødvendigvis har betydning for dig. En gruppe unge venner kan give topkarakter til et hotel, hvor der er fest og gang i den, mens det samme hotel kan være et mareridt og få bundkarakter af en familie med små børn.

Husk at se på antallet af anmeldelser. Hvis der kun er få anmeldelser af fx et hotel, kan det være en god idé at tjekke det på flere portaler. Lad ikke nogle få meget dårlige eller meget positive anmeldelser udgøre hele vurderingen.

Brug flere kilder. Brugeranmeldelser giver et godt billede, men er ikke en sandhed i sig selv. Søg derfor også tips og gode råd i rejsemagasiner, rejseguides og anmeldelser i dagblade og magasiner. Så får du flere nuancer med.

Brug de sociale medier. Du vil tit have en ven eller bekendt, der har brugt det samme rejsebureau eller den samme biludlejer, som du overvejer. Spørg derfor venner og bekendte på fx Facebook – mange har erfaringer, eller kender nogen der har, som du kan bruge.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1302 CAWI-interview med danskere i alderen 18 år+, i perioden 6.-10. juni 2016.

About Lars Bennetzen 3822 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?