Adobe klar med nyt inden for Virtual Reality, 3D og karakteranimation

Ny version af Premiere Pro CC, nye funktioner og Primetime og forbedret integration mellem Character Animator, Photoshop CC og Illustrator CC skal gør det muligt at skabe indhold lynhurtigt på traditionelle og nye platforme

Årets IBC løber i år af stablen den 9.-13. september i Amsterdam, og Adobe præsenterer i den forbindelse en række nyheder i Creative Cloud og Marketing Cloud. Der er godt til videoproducenter – uanset om de arbejder på et filmstudie eller har deres egen Youtube-kanal.

”Adobe vil hjælpe videoprofessionelle med at skabe originalt og fængende indhold, uanset om vi taler tv-selskaber, filmstudier, virksomheder eller YouTubers. Når nye historier tager form, er det afgørende, at de gode ideer kan bevæge sig rundt mellem værktøjer, teknologier og teams. Og i takt med at 3D, Virtual Reality og Augmented Reality vinder frem, bliver behovet for effektive værktøjer, der understøtter kreativitet og personalisering, kun større,” siger Max Hagelstam, nordisk videospecialist hos Adobe.

Ny version af Premiere Pro CC 

Adobe udvider sine Virtual Reality-funktioner, der blev vist tidligere i år, med den næste version af Premiere Pro CC. Opdateringen har nu ’Auto-aware VR’, der automatisk finder og tilføjer den korrekte indstilling til stereoskopiske og monoskopiske medier, dvs. både traditionelle medier, VR, 3D og AR.

Med nye muligheder i Adobe Primetime kan medievirksomheder udnytte det fulde potentiale i Virtual Reality og skabe brugeroplevelser i ekstrem høj kvalitet. Det inkluderer support af video playback samt dynamisk annonceindrykning og beskyttelse af content via Adobes Virtual Reality Digital Rights Management (VRDRM).

Nemmere 3D-content og samarbejde
På årets IBC vil Adobe også vise en ny 3D-renderingsmaskine, der gør udarbejdelsen af 3D-indhold hurtigere og mere effektivt. Med nyheden kan man skabe redigerbare 3D-elementer som tekstlag og formlag intuitivt med den nye Cinerender-teknologi fra MAXON i After Effects CC. Og animationer bliver nemmere at lave med Character Animator i kraft af integreret funktionalitet mellem Photoshop CC og Illustrator CC.

Adobe viser desuden sin nye samarbejdsservice, Team Projects, der hjælper virksomheder med at imødekomme udfordringen ved at arbejde med redaktører og designere på tværs af forskellige projekter og værktøjer. Team Projects er bygget på Adobe Anywhere-teknologi og integrerer samarbejdsfunktioner som fx versionkontrol og en smart problemløsning, samt gør det muligt for redaktører og grafikere at arbejde simultant i Adobe Premiere Pro CC, After Effects CC og Adobe Prelude CC. Data fra Team Projects bliver hostet sikkert i skyen, og mediefiler, der deles som et Team Project, kan være lokalt gemte source-filer eller knap så tunge proxy-filer.

Nyhederne indebærer:

  • Stor gevinst på produktiviteten (op til 6 x hurtigere) med Adobe Stock Video er blevet påvist med en ny rapport fra Pfeiffer Consulting, der sammenligner brugen af video i Adobe Stock med andre stock services.
  • Forbedringer i ydeevnen med real-time playback i ny After Effects video preview-arkitektur, som gør det muligt for brugerne at afspille raw-billedmateriale i realtid og eliminerer dermed behovet for at cache, før man ser materialet i preview. GPU-accellererede effekter muliggør hurtigere renderingskompositioner.
  • Forfinede Lumetri Color-værktøjer i Premiere Pro CC tilbyder nu HDR10-metadatasupport, så man kan redigere og levere HDR10 til nye HD-klare tv’er og displays samt udvidet support til color space metadata, hvilket giver større præcision og virkelig flotte billeder.
  • Destination Publishing så man kan rendere og dele video i Behance, verdens største sociale platform for kreative, samt YouTube, Facebook og Twitter.
  • Bedre billed- og undertekster i Premiere Pro CC gør det muligt for brugere at skabe og fintune billedtekster, der kan sætte liv i lydløse auto-play videopreviews på Facebook, hvilket kan øge engagementet, ramme forskellige sprog og forbedre tilgængeligheden for hørehæmmede.
  • Actionable analytics i Adobe Analytics for Video giver brugere mulighed for at måle streams fremfor udelukkende videostart- og stop, hvilket giver et mere fyldestgørende billede af, hvordan videoerne bliver set.

Premium ad-supported viewing på forbundne enheder understøttes nu i Adobe Primetime, så medievirksomheder kan levere buffer-fri oplevelser I høj kvalitet, hvor content og annoncer flettes sammen i et enkelt stream.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2239 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?