Jabra og The Happiness Research Institute har i et fælles studie undersøgt sammenhængen mellem brug af kunstig intelligens (AI) og medarbejderes trivsel. Undersøgelsen, der inkluderer over 3.700 vidensarbejdere fra 11 lande, herunder Danmark, fokuserer på AI’s potentiale til at påvirke lykke ud over blot effektivitet.
AI og øget trivsel
Rapporten “Work and Wellbeing in the Age of AI” indikerer, at medarbejdere, der dagligt anvender AI-værktøjer, er 34 % mere tilfredse med deres arbejde sammenlignet med dem, der sjældent bruger AI. Disse daglige AI-brugere er også mere tilbøjelige til at nå deres mål (78 % vs. 63 %) og opleve flere forfremmelsesmuligheder (70 % vs. 38 %). Desuden er de mere optimistiske omkring deres fremtidige jobtilfredshed (47 % vs. 27 %).
Det er nemt at tale om AI i forhold til produktivitet. Men vi er nødt til at begynde også at tale om den i forhold til de mere psykologiske aspekter. Hvordan den påvirker identitet, motivation og folks oplevelse af, hvordan deres fremtid ser ud. Fremtidens arbejde handler ikke kun om teknologi – den handler også om følelser.
Meik Wiking, administrerende direktør for The Happiness Research Institute
Jobtilfredshed og livskvalitet
Resultaterne antyder også en stærk forbindelse mellem trivsel på arbejdspladsen og den generelle livstilfredshed. Medarbejdere, der er glade på arbejdet, er 4,5 gange mere tilbøjelige til at føle sig lykkelige i livet generelt. To tredjedele af dem med høj jobtilfredshed rapporterer også høj tilfredshed med deres privatliv.
Vi er nødt til at forstå krydsfeltet mellem teknologi og velvære. Når vi udvikler produkter, skaber vi noget til en fremtid, hvor folk ikke kun samarbejder med andre mennesker men også med AI. Dette skift betyder, at vi må udvikle vores løsninger til ikke kun at understøtte menneskelig interaktion, men til også at give AI-systemer det lyd- og videoinput, de har brug for, for at blive mere nyttige, mere kontekstuelle og mere følelsesmæssigt intelligente.
Paul Sephton, Global Head of Brand Communications hos Jabra
Undersøgelsen understreger et behov for, at virksomheder fokuserer bredere på integrationen af AI og inkluderer den følelsesmæssige oplevelse af arbejdet.