Sennheiser markerer 80 år med banebrydende lydinnovation

Sennheiser fejrer i år sit 80-års jubilæum, hvor fokus er på fortidens erfaringer som pejlemærke for fremtiden inden for lydteknologi. Fejringen, der markerer otte årtier med passion for lyd, vil inkludere særlige tilbud og produkter til kunder globalt

Foto: Sennheiser

Sennheiser blev grundlagt i juni 1945 af Dr. Fritz Sennheiser i Wennebostel-laboratoriet nær Hannover. Virksomheden har siden udviklet sig til en af verdens førende inden for lydteknologi.

Vi lever og ånder lyd i alt, hvad vi gør. Det er det, der definerer os. Vi er drevet af en passion for at skabe unikke lydoplevelser for vores kunder. Ægte, ren lyd, som man ikke kun kan høre, men også føle. Derfor har vi bygget fremtidens lyd i 80 år.

Daniel Sennheiser, Co-CEO for Sennheiser Group

Når vi ser tilbage på vores virksomhedshistorie, handler det mindre om antallet af år og mere om, hvad vi har lært af fortiden til vores fremtid.

Dr. Andreas Sennheiser, Co-CEO for Sennheiser Group

Virksomheden fremhæver især udviklingen af trådløs teknologi. I 1957 lancerede Sennheiser, i samarbejde med en tysk tv-station, det første trådløse mikrofonsystem til professionel brug på scene og TV. I 2024 introducerede Sennheiser Spectera, et nyt bidirektionelt, digitalt, trådløst bredbåndssystem.

Foto: Sennheiser

Fritz Sennheisers filosofi om at give ingeniører plads til “skøre ideer” er stadig en del af virksomhedens kultur. Sennheiser har gennem tiden lanceret en række ikoniske produkter:

  • DM 2 (1947): Sennheisers første mikrofon.
  • MD 421 (1960): En mikrofon der stadig bruges i studier verden over.
  • HD 414 (1968): De første åbne hovedtelefoner.
  • HD 25 (1988): En standard for professionel monitorering i blandt andet klubber.
  • HD 800 (2009): Sætter nye standarder for audiofil lyd.
  • HE 1 (2015): En genfortolkning af Orpheus, Sennheisers legendariske hovedtelefon.

Daniel Sennheiser påpeger, at produkterne “fortæller historier om mennesker fra hele verden – om DJs, der tog på turné med HD 25, om journalister, der fangede stemmer med MD 421, eller om musikelskere, der opdagede nye lydverdener med HD 800.”

Forskning og udvikling er fortsat en strategisk prioritet for Sennheiser Group, der årligt investerer mere end 8 % af omsætningen i udvidelse af produktporteføljen, nye softwareløsninger og integration af hardware og services.

Jubilæet markeres med historier om milepælsprodukter på Sennheisers hjemmeside og sociale mediekanaler, samt med særlige jubilæumstilbud. Kampagnen starter med tilbud på IE 100 Pro i juli og HD 25 Light i august.

For yderligere information om Sennheisers historie og produkter, besøg Sennheisers officielle hjemmeside: sennheiser.com.