Generation Z er de letteste at påvirke online

Generation Z er den første generation, der er vokset op ’online’ og kaldes ofte de ægte digitalt indfødte. På trods af den digitale opvækst er de unge lettere påvirkelige overfor online reklamer og influencers end de ældre generationer. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe, der også understreger, at unge er mest tilbøjelige til aktivt at dele deres data med virksomheder - dog kun hvis de får en unik brugeroplevelse til gengæld

Måden, man forholder sig til online reklamer og influencers på, påvirkes af ens alder.  Det fremgår af Adobes undersøgelse ’Across the Generations’, der bygger på spørgeskemaundersøgelser af 1214 engelske forbrugere mellem 18 og 75 år i perioden den 24. til 30. juli 2019.

  1. Generation Z er mest påvirkelig overfor online indflydelse
    Generation Z (unge op til 23 år) er den første generation, der er vokset op med internettet. På trods af det viser nye tal fra Adobes undersøgelse ’Across the Generations’, at den unge generation er de mest modtagelige overfor online indflydelse. Ifølge undersøgelsen mener 43 pct. af de adspurgte, at denne aldersgruppe er mest påvirkelig.
    Det er over dobbelt så mange ift. den ældste af de undersøgte aldersgrupper (17 pct.), de såkaldte ’Baby Boomers’ (årgang 1946-1964). Generation Z er tilsyneladende selv klar over dette, 41 pct. af respondenterne fra denne aldersgruppe medgiver nemlig, at de er de letteste at påvirke.
  2. Data byttes for unikke brugeroplevelser
    Den unge aldersgruppe er ifølge undersøgelsen også mest tilbøjelige til at dele deres personlige data med virksomheder på nettet. 69 pct. af generation Z-respondenterne svarer, at de er villige til at dele deres data med virksomheder mod et gennemsnit på 52 pct. for ’Baby Boomers’.
    De unge er dog helt klar over værdien af denne udveksling. Det ses, at de er hårde overfor virksomheder, der ikke leverer den brugeroplevelse, der forventes, og hele 21 pct. er villige til at mindske udleveringen af data med disse virksomheder.
  3. Unge er de mest tillidsfulde internetbrugere
    Når det kommer til online tillid, skiller de unge sig igen ud fra de øvrige aldersgrupper. Her ses det, at 28 pct. af generation Z har tillid til, at virksomheder vil behandle deres data ordentligt og ’gøre det rigtige’ med dataene. Det er knap 10 procentpoint højere end for de ældre ’Baby Boomers’, hvor kun 17 pct. af respondenterne har tillid til dette.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2464 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart