Førerløs kørsel er en uimodståelig trend, men det er ikke noget, som et enkelt køretøj kan løse. Den eneste mulighed er at få mere information fra vejene.
Jiang Wangcheng i citat på Bloomberg
Under projektnavnet ”X-Bus” tester Huawei i øjeblikket kommunikationen mellem en førerløs bus og deres intelligente vej. Vejen er forbundet til et kontrolnetværk, der sender og modtager information om det, der sker på teststrækningen fra den førerløse bus – alsammen for at optimere de trafikale forhold.
Eksempelvis kan bussen indsende en anmodning om, at kontrolnetværket sørger for, at der er grønt lys for bussen i de lyskryds, som den skal passere. På den måde kan bussen holde sin tidsplan.
Den digitale transportrevolution vil øge sikkerheden
Tidligere har Huaweis grundlægger Ren Zhengfei udtalt, at Huawei ikke vil satse på at udvikle biler. I stedet satser virksomheden på at være leveringsdygtig på de kommunikations- og softwaresystemer, der skaber forudsætningen for den digitale transportrevolution.
Og her kommer sikkerheden i første række. Det er nemlig Huaweis mål, at teknologien skal kunne levere mere præcis information til køretøjer, chauffører og bløde trafikanter for at undgå uheld og forsinkelser i trafikken.
Det er i virkeligheden vejenes opgave, at servicere de køretøjer, der kører på dem. Derfor skal de også give mere information for at skabe bedre support.
Jiang Wangcheng
Og selvom projektet kun er i testfase, er der alligevel begejstring at spore på Huaweis danske kontor.
Jeg synes da, det er et enormt spændende projekt, og jeg vil være rigtig glad, hvis det viser sig, at vi kan bidrage til at øge trafiksikkerheden med den her løsning. Det kommer alle til gode.
Xukun Ji, talskvinde for Huawei Danmark