Generativ AI ændrer lige nu måden vi tænker og arbejder på. Ifølge en McKinsey-rapport kommer brugen af generativ AI til at bidrage med op til 4,4 billioner dollars i årlig global produktivitet. McKinsey-rappporten anslår, at særligt marketing og salg kommer til at drage nytte af de mange AI-fordele og vurderer at markering-afdelingernes produktivitet kommer til at stige med 15 pct. takket være AI.
På verdens største Digital Experience-konference, Adobe Summit, der netop er blevet afholdt i Las Vegas, annoncerede Adobe en række innovationer og AI-tiltag, på tværs af sine to forretningsben Adobe Experience Cloud og Creative Cloud, der skal gøre det lettere for brands at producere relevant og effektivt indhold.
Flere billedvariationer med ét og samme promp
En større opdatering til Adobe Firefly, der er Adobes populære AI-baserede billede-genererings-program, gør det muligt for brugerne at generere flere kreative billedvariationer på én gang med med samme layout. Det sker takket være tilføjelsen af Structure Reference, der kombineret med den eksisterende Firefly-funktion Adobes Style Reference eliminerer trial and error-processen, hvor man skal skrive den perfekte prompt for at få det ønskede output.
Men den nye Structure og Style-kombination kan brugerne få Firefly til – ud fra ét style reference-billede som en form for skabelon – at anvende dette i prompten og generere flere kreative muligheder med en gennemgående reference til både struktur og stil for ønsket outcome.
Blandt de øvrige nyheder på tværs af Adobes B2B- og B2C-løsninger er:
Nye generative AI-funktioner automatiserer indholdsproduktion
Adobe lancerer en række nye generative AI-funktioner drevet af bl.a. Adobe GenStudio og Adobe Firefly, der hjælper organisationer med at automatisere indholdsproduktion skræddersyet til virksomhedens målgruppe med personalisering for øje.
Med udgangspunkt i blandt andet brugerdefinerede modeller bliver det nu muligt for virksomheder at udvikle og benytte generative AI-modeller baseret på deres konkrete IP-, produkt- og brand styles på tværs af en lang række brugsscenarier såsom lokalisering eller merchandising til e-handel. Formålet er at gøre det lettere for virksomheder og organisationer at strømline, effektivisere og automatisere deres indholdsproduktion samtidig med at tilpasse sig målgruppen på tværs af kanaler.
En ny AI-assistent til den populære Adobe Experience Platform
En ny AI-assistent til den populære Adobe Experience Platform – Adobes populære B2B-løsning – tilbyder en ny samtalegrænseflade, der skal hjælpe CMO’er og andre marketingfolk med at besvare tekniske spørgsmål, automatisere opgaver, simulere resultater og generere målgrupper i nogle af Adobes applikationer såsom Real-Time Customer Data Platform, Journey Optimizer og Customer Journey Analytics.
Ny funktion til målgruppe- og datahåndtering effektiviserer marketingafdelingen
Experience-platformens nye Federated Audience Composition giver marketing-teams mulighed for at hente og forbinde målgrupper og data direkte fra virksomhedens datalagre og dataplatforme (Amazon Web Services Redshift, Azure Synapse, Databricks, Google BigQuery og Snowflake) for at øge realtids-mulighederne på tværs af kanaler.
Dermed kan marketingchefen effektivisere sine ansattes tid og minimere tiden brugt på datakopiering og håndtering af følsomme data og få mest muligt ud virksomhedens it-investeringer i form af digitale kundeoplevelser-worksflows, herunder profiloptimering, målgruppesegmentering og personaliseret kommunikation.
Nå ud til målgruppen uden tredjepartscookies med ny Customer Data Platform-applikation
Danske brands har i flere år været afhængige af tredjepartscookies for at opnå indsigt om forbrugerne og målgruppen og tilbyde dem relevant og personaliseret indhold, som de kan bruge. Med Googles kommende udfasning af tredjepartscookies har brands og organisationer brug for nye måder at nå ud til målgruppen på med relevant indhold. I den forbindelse lancerer Adobe et nyt tilbyd i Adobes Real-Time Customer Data Platform-produktportefølje, der med Collaboration-tilføjelsen giver teams mulighed for at få mest muligt ud af deres førstepartsdata, og hvor brands og udgivere kan udvikle værdifulde målgrupper og kampagneindhold i et privat og lukket rum med sikker kundedatahåndtering.