Ofre for netsvindel får ikke hjælp til at håndtere digitale krænkelser

Mange danskere bliver udsat for svindel på nettet. Alligevel er det et mindretal af ofrene, der opsøger eller modtager hjælp til at håndtere de digitale krænkelser

Danskerne er storforbrugere af teknologi. Men den stigende anvendelse af digitale teknologier har også en bagside i mere end én forstand. Det viser en repræsentativ rundspørge foretaget af Norstat for Telenor. 

Her svarer hver fjerde, at de har været udsat for én eller flere former for digitale krænkelser. På trods af dette må ofrene oftest selv håndtere de mange problemer, som sagerne medfører. Faktisk er det mere undtagelsen end reglen, at danskerne anmelder sager til myndigheder og forsikring eller søger rådgivning i deres omgangskreds, når skaden er sket. 

I samme rundspørge svarer halvdelen eller flere af ofrene nemlig, at de slet ikke har modtaget nogen former for hjælp til at håndtere sagerne om f.eks. uønsket billeddeling eller hacking af profiler på sociale medier. 

Undersøgelsen bekræfter den efterhånden velkendte tendens om, at flere bliver udsat for svindel online. Hvad færre ved er, at rigtig mange ikke får hjælp, når først uheldet er ude, ofte fordi de – som tallene indikerer – slet ikke involverer nogen. Det kan skyldes, at ofrene er pinligt berørte, at det er for besværligt eller, at de ikke ved, hvor de skal gå hen. Sådan bør det naturligvis ikke være.

Christian Hoffmann, direktør for privatkunder i Telenor

Stor forskel på adfærd online og offline

Derudover viser rundspørgen en stor kontrast mellem, hvordan danskerne håndterer svindel online kontra lignende sager i den fysiske verden. For mens hver anden eller flere som nævnt ikke opsøger og modtager support til at tackle digitale krænkelser, tegner der sig et helt andet billede ved indbrud i hjemmet. 

Her er det kun fem procent, der står helt uden hjælp, da politi og forsikringsselskab i langt højere grad bliver inddraget i hhv. 89 pct. og 80 pct. af sagerne. 

Det er på mange måder tankevækkende, at vi ved indbrud næsten altid rækker ud til politi og forsikringsselskab. Men når det kommer til digitale krænkelser, så håndterer vi dem i langt mindre grad. Det ser jeg som et klart udtryk for, at danskerne har behov for et sted at henvende sig. Det er også årsagen til, at vi har valgt at forsikre vores kunder mod onlinesvindel, da vi som teleselskab også ønsker at gøre vores til at sikre danskerne et trygt digitalt liv, så de ikke står alene, når uheldet er ude.

Christian Hoffmann, direktør for privatkunder i Telenor

For at imødekomme udfordringen udbyder Telenor en service kaldet NetSikker, som er inkluderet i alle mobilabonnementer til virksomhedens privatkunder. Det sker i samarbejde med HELP Forsikring, der gør det muligt for kunderne at få rådgivning, advokathjælp, økonomisk kompensation mm. i sager om onlinesvindel og digitale krænkelser.

Om undersøgelsen:

  • Undersøgelsen fra 2022 er foretaget af Norstat for Telenor på baggrund af svar fra 1000 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år.
  • Definition af digitale krænkelser: video-/billeddeling uden samtykke, grov chikane/mobning/trusler online, hacking af e-mail eller profil på sociale medier, afpresning online (fx trusler om deling af private billeder).

Tjek priser på bredbånd

Tech-Test har indgået et samarbejde med Samlino så du kan tjekke bredbåndspriser og ikke mindst muligheder for bredbånd på din adresse.

Det er helt gratis og Samlino skal ikke bruge andet end din adresse for at levere priser til dig.

Når du har indtastet adressen i feltet herunder, bliver du sendt til Samlino, hvor du får vist resultatet, og hvor du kan indsætte flere filtre, hvis du har bestemte behov for dit bredbånd.