Online-travlhed kan betyde at julepakker ikke kommer frem i tide

Coronapandemien har gjort nethandel populært som aldrig før. Den eksplosive vækst i digitale indkøb betyder dog, at fragtfirmaerne risikerer at drukne i pakker efter Black Friday, som ikke når frem til juleaften. Det forudser den amerikanske techgigant Salesforce på baggrund af ny rapport, der kortlægger online shopping i Danmark og resten af Norden

Forbrugerne giver stadig netbutikker i Norden masser at lave. Det viser nye data fra Salesforce Shopping Index, hvor det fremgår, at omsætningen i nordiske netbutikker steg med hele 33% i 3. kvartal fra juli-september sammenlignet samme med periode sidste år.

Den kraftige stigning kommer ovenpå en i forvejen rekordhøj vækst i e-handlen under nedlukningen i foråret, hvor forbrugerne fra april-juni handlede for 43 % mere end samme periode sidste år – den største stigning i indeksets historie. Med så stor en vækst to kvartaler i træk tyder alt på, at coronapandemien har haft permanente konsekvenser for danskernes lyst til at handle på nettet frem for i de fysiske butikker.

Med de vækstrater, vi i øjeblikket ser for e-handel både herhjemme og i udlandet, er der ingen tvivl om, at coronarestriktionerne har ændret danskernes indkøbsvaner for altid. På mange måder var tendensen der allerede, men med nedlukningen tog vores brug af digital shopping et kvantespring fem år frem i tiden, der også vil få stor betydning for den kommende julehandel.

Lars Grønkjær, ansvarlig for Salesforces e-handelsløsninger i Norden og Benelux

Problemer med levering

Den eksplosive vækst i nethandlen har dog også en potentiel bagside. Med de seneste to kvartalers markante vækst og udsigten til en digital julehandel, der i år vil slå alle rekorder, forudser Salesforce og Lars Grønkjær, at der med stor sandsynlighed vil opstå flaskehalse på leveringsfronten. Det betyder, at mange julegaver kan strande hos fragtfirmaerne og potentielt ikke vil være at finde under træet juleaften:

Med boomet i det digitale salg er der i år en øget risiko for, at fragtfirmaerne drukner i pakker og ikke kan følge med efterspørgslen i perioden efter Black Friday og frem til jul, hvor julehandlen er på sit højeste. Derfor vurderer vi i Salesforce, at så mange som fem procent eller hver 20. pakke ikke når frem i tide, hvilket i en dansk kontekst potentielt svarer til mere end en halv million forsinkede julegaver baseret på PostNords forsendelser fra tidligere år.

Lars Grønkjær

Mobilen dominerer

Forudsigelsen om fortsat vækst i juleperioden er understøttet af andre data fra Salesforce Shopping Index, der viser en tilsvarende stigning i antallet af besøgende og gennemførte handler i de nordiske webshops i 3. kvartal. I perioden fra juli til september steg den samlede trafik med 6 %, mens det samlede antal ordre voksede med 29 % med en gennemsnitlig størrelse på 933 kr. per gennemført ordre.

61 % af alle handler blev foretaget på smartphones. 36 % benyttede sig af computer, mens brugen af tablets kun tegnede sig for 4 %. Dermed har telefonen for alvor cementeret sig som den primære kanal, når forbrugerne køber varer på nettet, hvilket også spiller en vigtig rolle i forhold til den kommende julehandel.

Stigningen i e-handel kan ikke fuldt ud kompensere for faldet i den fysiske detailhandel, men spiller alligevel en afgørende rolle i at hjælpe butikkerne med at få sikret deres indtjening i juleperioden. Derfor er det også mere vigtigt end nogensinde før, at butikkerne både har fleksible leveringsmuligheder og en velfungerende digital løsning, der også virker på smartphones, da mange kunder stadig kigger på varerne i butikken, men foretrækker at lave bestillingen hjemme fra sofaen, hvor de alligevel sidder med mobilen i hånden.

Lars Grønkjær

Om Shopping Index

Salesforce Shopping Index er en de største rapporter af sin slags i verden, der måler de vigtigste digitale trends inden for e-handel på tværs af branche og produkttyper i lande verden over inklusiv Norden.

Indsigterne for 3. kvartal er baseret på data indsamlet for perioden juli, august og september blandt mere end 1,8 milliard forbrugere, der har foretaget 3 milliarder besøg i 1540 webshops fordelt på 51 forskellige lande. Se den fulde rapport her.

De vigtigste trends indenfor e-handel i Norden for 3. kvartal er:

  • Den digitale omsætning fortsætter med at vokse: I tredje kvartal steg omsætningen med 33% ift. samme periode sidste år.
  • Mere trafik og ordre: Der er også sket en stigning i den samlede trafik (6%) og antal ordre (29%). Den gennemsnitlige størrelse per gennemført ordre var 933,35 kr.
  • Mobil e-handel dominerer: 61 % af alle gennemførte handler blev foretaget på smartphone, 36 % på computer, mens brugen af tablets kun tegner sig for 4 %.
  • Forsinkede julegaver: På baggrund af den eksplosive vækst forventer Salesforce, at leveringen af pakker vil blive forsinket, hvor op mod 5 % af alle julegaver i år risikerer ikke at nå frem i tide til juleaften. 

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2957 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart