Nyheder fra gl. site

Volvo Cars og Gøteborg vil skabe CO2-neutral by

Initiativet kaldet ’Göteborg Green City Zone’ sigter mod at etablere et område i Skandinaviens største havneby, der er fuldstændigt emissionsfrit, med en række klimaneutrale transportformer og en tilknyttet infrastruktur. Brugen af en levende storby vil gøre det muligt for Volvo Cars, at fremskynde udviklingen af teknologier og tjenester inden for elektrificering, mobilitet, autonom kørsel, opladningsstationer og sikkerhed. Som en del af dette projekt planlægger Volvo Cars desuden at introducere selvkørende taxier, der drives af M, som er virksomhedens mobilitetsudbyder. I bund og grund er dette et projekt, der har til formål at begrænse antallet af biler i byen – hvilket er helt i tråd med virksomhedens ambitioner. Investeringen i mobilitetstjenesten, M, cementerer vores ambition på dette område og danner samtidig grundlaget for den videre udvikling indenfor A.I. teknologi, optimering og effektivisering. Vi vil spille en aktiv rolle i at skabe fremtidens byer og understøtte den infrastruktur, der gør dem til et attraktivt sted at bo. Dette initiativ giver os samtidig mulighed for at påtage os et ansvar for indbyggerne i vores egen hjemby. Håkan Samuelsson, CEO i Volvo Cars Delebiler og selvkørende taxier Eksempler på teknologier, der skal testes inkluderer geo-aktiverede løsninger og tjenester, der sikrer at biler i zonen kun fungerer i elektrisk tilstand og ikke overskrider hastighedsbegræsningerne. Desuden vil Volvo Cars bidrage til at skabe en infrastruktur, der gør det muligt for bilister at oprette forbindelse til aktive sikkerhedsfunktioner og dele information trafikanterne imellem. Vi vil bruge vores viden og teknologi til at skabe en fremtidig by, der …. (læs mere her)
Business

Audi vil reducere CO2-emissioner med 30 % i 2025

Audi fokuserer på elbilen, der i hele sin levetid har det bedste CO2-aftryk af alle drivlinjesystemer på de største markeder. Startsignalet til det elektriske initiativ blev givet af Audi e-tron, der har været tilgængelig hos forhandlere siden marts, og inden udgangen af 2019 præsenteres Audi e-tron Sportback, en coupé-version i serien. Denne efterfølges af de serieproducerede versioner af sportsvognen Audi e-tron GT concept, der produceres af Audi Sport, og den kompakte SUV Audi Q4 e-tron concept, der blev præsenteret på Genève Motor Show tidligere i år. Audi planlægger at tilbyde 30 elektrificerede modeller inden 2025, hvoraf 20 vil være rent elektriske, og andelen af elektrificerede biler vil i 2025 udgøre 40 procent af det samlede enhedssalg. Mærket fortsætter også med at udvikle konventionelle motorer med fokus på mildhybridsystemer og 48-volt elektrisk system, ligesom plug-in-hybrider er et væsentligt element i elektrificeringsinitiativet. I år lancerer Audi fire PHEV-modeller, der startede med Audi Q5 55 TFSI e quattro, som allerede nu kan bestilles på flere markeder. Audi CEO Bram Schot: ”Vi har forpligtet os til Paris klimamålene og vil yde vores bidrag til at begrænse den globale temperaturstigning til under 2 grader. Vi ønsker at blive en førende CO2-neutral premiumleverandør. Dette inkluderer naturligvis ansvaret for vores produkter gennem hele deres livscyklus.” Da elbiler er mere energikrævende at fremstille end modeller med forbrændingsmotorer, har Audi sat sig det langsigtede mål at fjerne CO2 fra forsyningskæden. Siden slutningen af 2018 har virksomheden gennemført CO2-workshops sammen med sine leverandører for at blive enige om effektive foranstaltninger. …. (læs mere her)