Audi fokuserer på elbilen, der i hele sin levetid har det bedste CO2-aftryk af alle drivlinjesystemer på de største markeder. Startsignalet til det elektriske initiativ blev givet af Audi e-tron, der har været tilgængelig hos forhandlere siden marts, og inden udgangen af 2019 præsenteres Audi e-tron Sportback, en coupé-version i serien. Denne efterfølges af de serieproducerede versioner af sportsvognen Audi e-tron GT concept, der produceres af Audi Sport, og den kompakte SUV Audi Q4 e-tron concept, der blev præsenteret på Genève Motor Show tidligere i år.
Audi planlægger at tilbyde 30 elektrificerede modeller inden 2025, hvoraf 20 vil være rent elektriske, og andelen af elektrificerede biler vil i 2025 udgøre 40 procent af det samlede enhedssalg.
Mærket fortsætter også med at udvikle konventionelle motorer med fokus på mildhybridsystemer og 48-volt elektrisk system, ligesom plug-in-hybrider er et væsentligt element i elektrificeringsinitiativet. I år lancerer Audi fire PHEV-modeller, der startede med Audi Q5 55 TFSI e quattro, som allerede nu kan bestilles på flere markeder.
Audi CEO Bram Schot: ”Vi har forpligtet os til Paris klimamålene og vil yde vores bidrag til at begrænse den globale temperaturstigning til under 2 grader. Vi ønsker at blive en førende CO2-neutral premiumleverandør. Dette inkluderer naturligvis ansvaret for vores produkter gennem hele deres livscyklus.”
Da elbiler er mere energikrævende at fremstille end modeller med forbrændingsmotorer, har Audi sat sig det langsigtede mål at fjerne CO2 fra forsyningskæden. Siden slutningen af 2018 har virksomheden gennemført CO2-workshops sammen med sine leverandører for at blive enige om effektive foranstaltninger.
Et stort potentiale ligger fx i brugen af regenererende energi, lukning af materialecyklusser og en øget andel af genanvendte materialer. Audi kræver brug af grøn elektricitet i battericelleproduktion fra sine battericelleudbydere og fastlægger dette i dets specifikationer. Audi e-trons batterihus er lavet af bæredygtigt, certificeret aluminium, og Audi var den første bilproducent, der modtog Performance Standard-certifikatet fra Aluminium Stewardship Initiative.
Audi fokuserer også på produktionen af sine produkter. I fremtiden agter virksomheden at drifte sine fabrikker på en CO2-neutral basis for at opnå 2025 milepælen.
Bruxelles-fabrikken, hvor Audi e-tron produceres, spiller en banebrydende rolle i denne henseende. Den har været CO2-neutral siden produktionen af Audi e-tron startede i 2018. De vigtigste instrumenter til dette er overgangen til grøn elektricitet og levering af varme fra vedvarende energikilder. Audi Bruxelles har således reduceret sine CO2-emissioner med i alt op til 40.000 tons hvert år.
Det næste trin vil være konverteringen af bil- og motorfabrikken i den ungarske by Győr. I år bygges det største europæiske solenergisystem med en maksimal ydelse på 12 megawatt på tagene af Audi Hungarias to logistikcentre, der dækker et areal på cirka 160.000 kvadratmeter.
Produktionen af vedvarende energi starter i 2020, og solenergiparken vil producere mere end 9,5 gigawatt-timer energi årligt, svarende til energibehovet i 5.000 husstande. Audi Hungaria dækker allerede omkring 70 procent af sin varmeforsyning fra klimaneutral geotermisk energi.
Forbrugsangivelser for de nævnte modeller
Audi e-tron
- Brændstofforbrug ved blandet kørsel i kWh/km: 26.4 – 22.9 (WLTP)
- CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 0
- Angivelser vedr. strømforbrug gælder i intervaller afhængigt af det valgte udstyr samt dæk-/fælgstørrelse.
Audi Q5 55 TFSI e quattro
- Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 41,7 – 47,6 (WLTP)
- Strømforbrug ved blandet kørsel i kWh/100 km: 17,5 – 19,1 (WLTP)
- CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 46 – 53
- Angivelser vedr. brændstof- og strømforbrug, CO₂-emissioner samt energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.