Nyheder fra gl. site

Microsoft vil være vandpositive i 2030

70% af verdens overflade er dækket af vand, men desværre er 97% af jordens vand saltvand, og kan derfor ikke bruges til drikkevand eller til at vande planter med. Samtidig bruger jordens befolkning nu så meget vand, at vi nedbryder den globale ferskvandsforsyning med 4,3 milliarder kubikmeter om året, og tech-industrien er en af de store forbrugere af vores livsvigtige ressource. Og nu kommer en af verdens største it-virksomheder, Microsoft, og fortæller at de vil være vandpositive inden 2030. Det betyder at de vil levere mere drikkevand retur til systemet end de rent faktisk forbruger. I en blogpost skriver Brad Smith, præsident hos Microsoft, at de har to måder at opnå dette mål på. Dels vil de reducere intensiteten af deres vandforbrug, dels vil de tilføre vand i regioner, der oplever vandunderskud, hvor Microsoft er tilstede. Det betyder, at Microsoft inden 2030 vil have tilført mere vand, end vi har brugt på globalt plan. Brad Smith, præsident Microsoft Det er ikke den første miljø- og klimaforpligtelse som it-giganten har påtaget sig, men det er den nyeste i en række, hvor vi ser kæmpe virksomheder indenfor it-tech, påtager sig miljøforpligtelser. Microsoft har således i løbet af det sidste år forpligtet sig til at blive CO2-negative og skabe “zero waste” i 2030, og det er gode tegn for både industrien og ikke mindst vores hårdt prøvede klode. I følge FN, så vil en ud af fire personer på verdensplan, komme til at leve i et land, der har en permanent mangel på …. (læs mere her)
Ingen billede
Nyheder fra gl. site

Rindende vand i kommende biler

Det lyder umiddelbart som en enkelt ide. Man kan jo bare sætte et par store vandbeholdere ind i bilen, ikke? Svaret er naturligvis, at det kunne man sagtens. Men det er nu ikke sådan at ingeniørerne hos Ford har tænkt sig at løse opgaven. Næ det arbejder på et system, hvor de kondensvand som blandt andet bilens indbyggede air condition-system producerer. Vandhanen bliver placeret i mellem de to forsæder, og derved har alle i bilen adgang til frisk vand. Præcist hvor meget vand systemet vil kunne producere vides endnu ikke, ej heller om det kræver at ac-anlægget kører eller hvor længe det er om at udvinde et glas vand. Men spændende er det, og det er en spændende ide at kunne genindvinde vand der ellers bare ville dryppe ned på vejen når man kører.