De sender ikke nye gaming-headsets på markedet særligt ofte, men når det sker, er det værd at slå ørerne ud. Der er tale om Astro og Sennheiser, der for nylig udgav hver deres mellemklasse gaming-headset. Jeg ser nærmere på, hvad du får for kr. 1.500, som er i det prisleje, begge headsets befinder sig i.
Der er en overraskende forskel på de to, og dit valg bliver afgjort af, hvilke spil du spiller – og hvor meget du går op i præcision og detaljegrad. Begge headsets danner desuden uheldig præcedens på hver deres måde, hvilket du bør være opmærksom på, før du vælger din favorit.
Jeg tester de to headsets på PC, Xbox One X og PlayStation 4 sammen med Call of Duty: Black Ops 4 og Call of Duty: Modern Warfare, mens Resident Evil 2 og Metro: Exodus bruges til at teste Dolby Atmos-lyden i A40.
Design og komfort
Astro A40 er indbegrebet af plug and play. Du tager headsettet ud af den pæne æske og tilslutter det din pc eller Xbox One med kablet. Ingen firmwareopdateringer eller klargørelse – bare i med stikket.
Astro ønsker at gøre det nemt for dig, og du får en barberet udgave af den trådløse storebror A50, som har knapper til valg af lydprofiler og lydstyring. Med A40 har Astro valgt at fjerne lydstyringsknapperne! Jeg har brugt lang tid på at undersøge A40, om der er noget, jeg har overset. A40 er det første headset, jeg nogensinde har testet, der ikke har noget så basalt som lydstyringsknapper. Det gør, at du har en fast lydstyrke, når du spiller på Xbox, da Microsoft ikke har udstyret deres konsol med volumekontrol. Ikke smart, Astro! Producenten har dog udstyret kablet med en fjernbetjening, hvor du kan mute headsettets mikrofon. Spiller du pc, er det dog ingen sag at regulere lyden på dit tastatur, men Astro reklamerer heftigt for, at A40 er et Xbox One-headset.
Årsagen til denne himmelråbende designmangel skal formodentlig findes hos Astros MixAmp, der ofte sælges sammen med A40. Her er der en drejeskive til lydstyringen på mixerpulten, men prisen er til gengæld nogle hundrede kroner dyrere for denne sampak.
A40 har dog det traditionelle lækre Astro-design, og materialerne bestående af metal og solid plastik føles lækre. Ørekopperne sidder skønt rundt om mine ører med deres velourlignende stof, mens hovedbøjlen får headsettet til at sidde solidt på mit hoved.
Er du mere til kunstlæder frem for stof, kan det glæde dig, at Sennheiser bruger dette materiale til GSP 370s ørekopper, mens hovedbøjlen er beklædt med stof. Også her sidder headsettet stramt og behageligt på hovedet og rundt om ørerne.
GSP 370 er trådløst og forbindes til din pc eller PS4 via en usb-dongle. Og til forskel for A40 har Sennheiser inkluderet en drejeskive til lydstyring i deres headset. Skal du bruge mikrofonen, slår du blot mikrofonstangen ned, og du kan chatte, hvilket også er et win over A40, som kræver, at du slår mikrofonen fra på fjernbetjeningen, hvis folk ikke skal kunne høre dig.
Drivere, forbindelse og indstillinger
Astro giver dig ikke adgang til deres driver, der bruges til at nørde med lydindstillinger og lydprofiler. For du kan ganske enkelt ikke ændre noget i A40.
Sennheiser Gaming Suite volder mig en del problemer, som tager et par dage for mig at finde løsningen på. Først og fremmest kan jeg ikke åbne driveren på min Windows 10-pc, selvom det tidligere har været muligt. Efter en del søgen på nettet og Reddit får jeg ændret driverens navn ved at inkludere .exe. Det løser problemet med at åbne Sennheiser Gaming Suite. Dernæst kommer problemet med at få driveren til at finde GSP 370. Jeg prøver adskillige fejlfindingstips fra producentens egen hjemmeside, YouTube, Reddit og et par andre gaming-fora, før løsningen endelig melder sig. Nu kan jeg endelig få opdateret usb-donglen og headsettets firmware. Så langt så godt.
Problemet genopstår dog efter opdateringen, hvor hverken pc eller driver er i stand til at finde donglen. Det er først, da jeg kontakter Sennheisers medarbejdere, at problemet løses gennem en særlig firmware-opdatering, de sender til mig.
Det er første gang, jeg har oplevet en producent, der har sendt et headset på gaden med så massive softwareproblemer. Sennheiser er bevidste om problematikkerne, og de lover bod og bedring med en kommende opdatering, men det er brandærgerligt. For der er kommet ridser i den pæne lak, og det går ud over helhedsindtrykket af GSP 370, der ellers klarer sig rigtig godt.
Lydkvalitet
A40 har Dolby Atmos, og det er klart en fordel, eftersom jeg i Atmos-kompatible spil får et mere detaljerigt lydbillede i forhold til GSP 370, som derimod brillerer med sin præcision.
Astros headset har en fantastisk gengivelse af selv de mindste lyddetaljer såsom knitrende flammer i baggrunden og hvepse på engen, hvilket jeg ikke oplever i samme grad med Sennheisers headset. A40 gengiver trofast de små lyde og de højere og kraftfulde lyde som eksplosioner, tanks som kommer rullende og tunge Hercules-fly, der brøler over himlen i Call of Duty: Black Ops 4 og Modern Warfare.
Fornemmelsen af braget fra ens tunge sniperriffel i Modern Warfare er episk, når den sparker sit tunge projektil afsted, mens ekkoet runger udover den øde landsby. Her kan GSP 370 også være med, men jeg mangler de helt små detaljer, som A40 giver mig. Jeg kan dog ændre på indstillingerne i GSP 370, og det gør en verden til forskel, når der veksles mellem spilgenrerne, og jeg fornemmer generelt en dybere bas og bedre rumklang med Sennheisers headset på ørerne, der samtidig kan skrues ned for, når jeg skal høre mine modstandere klarere.
Sennheiser bruger deres eget lydformat, som leverer en uovertruffen præcision i surround sound oplevelsen, hvor A40 er knap så præcis. Sidder jeg i bygningen og venter på en snigende modstander, får jeg en meget nøjagtig fornemmelse af, at han kommer fra nordvest på listefødder, mens der i sydøst er en bil, som nærmer sig. Det er den slags præcision, der giver mig en yderst vigtig konkurrencefordel i mine onlinekampe.
Astro A40 har en vis præcision, men det er svært for at vurdere, om fjenden kommer fra øst eller nordøst. Til gengæld brager A40 igennem med Atmos-surroundformatet, når jeg spiller Metro: Exodus og Resident Evil 2. Disse action/gyserspil får en helt ny dimension med gengivelse af lyde oppefra og nedefra. I Resident Evil 2 betyder det, at jeg kan høre, når den udødelige og tunge Tyrant tramper løs på etagen over mig. I Metro: Exodus er det skrigene og vingesuset fra de flyvende mutanter over mig. Takket være denne vertikale dimension i lydbilledet, får mine spil en mere realistisk og detaljeret stemning.
Hvad er vigtigt?
Skal det være meget simpelt og hurtigt at gå til, er det Astro A40, du bør købe. Sennheiser GSP 370 byder i skrivende stund på en kompleks opsætning, der i visse tilfælde kræver support – det er ikke alle, der oplever opsætningsproblemerne. Vi må håbe, at producenten får styr på driver og dongle med en snarlig opdatering.
Designsiden er mest gennemført i GSP 370, og det er rart at slippe for et slaskende kabel, mens jeg kan styre lydniveauet på selve headsettet, mens Astro har været for fedtet til at inkludere lydkontrol i deres.
Når det kommer til lydkvalitet, afhænger det helt af hvor audiofil og konkurrenceminded, du her. Er du til den fyldige og detaljerige lyd, er det klart A40, du bør købe, men spiller du meget online mod andre og har brug for en præcision i lydgengivelse, som ikke findes hos andre producenter, bør du vælge Sennheiser GSP 370. Her kan du også indstille lydbilledet efter behov, hvilket ikke er muligt med Astro 40.
Du får ikke det hele med disse to mellemklasse gaming-headsets, så der er et klart trade-off, men ser vi på selve lydoplevelsen og glemmer designmangler og tekniske issues, får du ufatteligt god lyd for pengene – uanset mærket. Men hvad er vigtigst? Dolby Atmos og et yderst detaljeret lydbillede? Eller præcision og muligheden for at nørde med lydindstillingerne?
Samlet vurdering 90 %
Astro A40 byder på samme lydoplevelse som sin storebror, A50. Dog vil du kunne mærke en markant forskel på de to, da A40 ikke er trådløst, du får ikke adgang til Astros driver, hvor du kan tilpasse lydoplevelsen efter dine spil, og du får heller ikke en knap til lydregulering – underligt nok.
A40 understøtter ligesom storebroren Dolby Atmos, og det gør lydoplevelsen i spillene, der udnytter formatet, til noget af en drøm. Og det er dette, som gør A40 til en vinder i sidste instans; den sublime gengivelse af lyd og den vertikale dimension i lydbilledet. Det er nemt at glemme manglerne, når du bliver grebet af stemningen i dine Atmos-spil med en sublim gengivelse af både kaos og subtile detaljer.
- Navn: A40 (fjerde generation)
- Producent: Astro
- Driverstørrelse: 40 mm around ear
- Frekvensområde: 20 Hz – 20 kHz
- Lydformat: Dolby Audio & Dolby Atmos
- Kabellængde: 1 meter
- Vægt: 369 gram
- Understøtter: Xbox One X og PC
- Set til: Kr. 1.499
- Mere information hos Astro
Samlet vurdering 85 %
Sennheiser GSP 370 er et trådløst gaming-headset med overlegen præcision i gengivelsen af lyd. Du vil kunne høre præcis, hvorfra fodtrinnene kommer, når du scouter efter fjenden, der nærmer sig. Samtidig får du en fyldig bas og en fantastisk rumklang.
Sennheiser oplever dog en del problemer med Sennheiser Gaming Suite og opdateringen af headsettets firmware. Det bør nævnes, at det ikke er alle, som oplever disse problematikker, og Sennheiser er i gang med at fikse dem i en snarlige update.
Komforten er god, og du får muligheden for at tilpasse headsettets lydindstillinger efter spilgenre og præferencer.
- Navn: GSP 370
- Producent: Sennheiser
- Frekvensområde: 20 Hz – 20 kHz
- Lydformat: Surround sound
- Forbindelse: Usb-dongle
- Batterilevetid: Op til 100 timer
- Vægt: 285 gram
- Understøtter: PC, Mac, PS4 og mobile enheder
- Set til: Kr. 1.499
- Mere information hos Sennheiser