Brug lyd til at skabe bedre arbejdsmiljø

Storkontorer er utrolig populære, men de giver også problemer med støj og koncentrationsbesvær. Plantronics arbejder aktivt med at nedbringe effekterne af støj, blandt andet med aktiv dækstøj – SoundScaping

Hoofddorp, 6 september 2017 – Waterfall at Plantronics office. Photo: Mats van Soolingen

Sponsoreret indhold:

Jeg har arbejdet i storkontor i en stor del af min erhvervskarriere, og det kan være utrolig stressende og trættende. Der er altid støj, der er altid en samtale kørende du mere eller mindre kan følge med i, og der er altid telefoner der ringer og folk der bevæger sig rundt omkring dig.

For mig betød det, at jeg i lange perioder af mine arbejdsdage brugte headset, så jeg på den måde kunne lukke dele af støjen ude. I takt med at aktiv støjdæmpning, Noise Cancelling, blev bedre i headsets benyttede jeg mig af dem, men der er altså en ulempe – man bliver helt ør i hovedet af benytte dem for længe – det er som at være i en lydisoleret kuppel.

Plantronics, der nok er bedst kendt for deres headsets til såvel private som virksomheder, arbejder dog med en anden løsning – SoundScaping – og jeg har været en tur nede på deres europæiske hovedkontor for at se, hvad SoundScaping er og ikke mindst hvordan det fungerer. For her har Plantronics nemlig valgt at bruge teknologien i alle aktive arbejdsområder.

SoundScaping handler i bund og grund om at analysere lydbilledet i kontoret, og hvis der er områder med meget støj, så bliver det omringet af et lydtæppe som sikrer at øvrige folk i kontoret ikke kan høre hvad der snakkes om. På den måde stiger koncentrationen og folk kan føre deres samtaler uden at føle at de forstyrrer.

I SoundScaping bruges der lyden fra rindende vand. Men lyden alene kan ikke gøre det, for folk vil umiddelbart lede efter, hvor lyden kommer fra. Derfor skal der være et visuelt elemente også. Plantronics har et par forskellige løsninger her – de har et åbent vandfald, et lukket vandfald og en skærm der viser vand der løber i forskellige naturoptagelser.

Under besøget hos Plantronics fik jeg en snak med Ole Hellfritzsch, Marketing Manager, Benelux & Nordics hos Plantronics, og han forklarede mig om systemet og hvordan det virker.

Det kom der en lille video ud af, og den kan du se herunder, hvor du også finder lidt billeder fra Plantronics nye hovedkontor.

Læs også:

Slå ørerne ud! Et nyt lydformat løfter standarden ... Dolby Atmos. Dette lydformat skal du holde øje med. Måske har du set Atmos-logoet træde frem på lærredet i biografen efterfulgt af bulder og brag. Du ...
Miniature lydkort fra Creative Det nye lydkort fra Creative Sound BlasterX G1 er udviklet til seriøse gamere på farten. Det giver mulighed for nemt – og til en overkommelig pris – a...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (1915 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?