Danskerne har over de seneste år fået øjnene op for de store tv-skærme. 31,7% af de adspurgte danskere svarer, at deres favoritstørrelse på TV er 50-55”, det er stigning på hele 14 procentpoint siden 2017. Spørger man Kim Gertsen, som er TV/AV ansvarlig i Danmark givet det god mening:
De moderne fjernsyn er blevet meget stilrene og med funktioner som ambient mode på Samsung QLED og Art Mode på Samsung The Frame kan danskerne købe skærme på over 50”, som er nemme at få til at blende i hjemmets indretning og som samtidig giver en fantastisk billedkvalitet.
Kim Gertsen, TV/AV ansvarlig i Danmark, Samsung
Stor, større, bedre
Sammenlignes Danmark med resten af de nordiske lande, så kan man se samme stigning mod større tv-skærme. Faktisk ønsker vores naboer endnu større tv end vi gør. I Danmark er det knap 17% af de adspurgte danskere som ønsker et 56-65” tv. Men i Finland er dette tal 19%, 22% i Sverige og hele 25% i Norge. Tendensen til at søge mod større tv’s ses altså i hele Norden og er et udtryk for at store skærme ikke behøver fylde det hele, men godt kan tilpasses til ens personlige stil.
Udviklingen af TV og dets design og funktionalitet gør det let at tilpasse til hjemmet, så man nu kan få en stor skærm med 8K teknologi, der nærmest giver en biograflignende oplevelse uden det tager pladsen og fokus for alt andet i ens stue.
Michael Dansk, stylist og co-founder af á mon avis
Tv’et skal hænge på væggen
Undersøgelsen viser også en stigende tendens til at danskerne ønsker et vægophængt tv. Siden 2017 svarer hele 14 procentpoint flere, at de ønsker deres tv på væggen (2017:37%, 2021:51%). Det er et anderledes billede, end vi ser i resten af de nordiske lande, hvor kun 26% af finnerne ønsker deres tv på væggen. Det land der kommer tættest på Danmark, er Sverige med 42% efterfulgt af Norge med 38%.
Michael Dansk
Om undersøgelserne
Undersøgelse fra 2017: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1007 internet-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 28. juni – 03. juli 2017.
Undersøgelse fra 2021: Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Bilendi. Der er i alt gennemført 1000 online survey med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 1. oktober – 7. oktober 2021.