Der er næppe nogen der synes det er sjovt at rende rundt og støvsuge, og der findes næppe den gadget på jorden der kan gøre det sjovt. Men det kan om ikke andet gøres en anelse mindre besværligt, og det er der Dyson V6 kommer ind i billedet.
Dyson V6 er nemlig en fiks lille trådløs støvsuger, der for resten findes i en række forskellige versioner. Vi har haft V6 Animalpro til test, en udgave af støvsugeren, der har ekstra tilbehør til os med kæledyr. Animalpro fik da også lov til at vise hvad den kunne, for det ene kæledyr i det hus den blev testet er en Leonberger, en hunderace der tilhører gigantracerne, og som ovenikøbet er langhåret.
Dyson V6 består af selve støvsugerenheden, som faktisk ikke er ret stor. Den kunne godt minde lidt om en stor sømpistol. Selve cyklonenheden og støvbeholderen sidder foran et pistollignende håndtag, og så er der en lille spids hvorpå du kobler selve støvsugerrøret, eller tilbehør når du f.eks. skal støvsuge bilen eller møblerne – noget os med kæledyr bør gøre langt oftere end folk uden kæledyr.
Med til Dyson V6 følger også en docking station, som skal monteres på væggen. Heri placerer du så støvsugeren når den enten ikke skal bruges, eller når den er løbet tør for strøm (hvilket desværre sker ret hurtigt).
I docking stationen er der også mulighed for at montere to forskellige tilbehør til støvsugeren, så de altid er lige i nærheden.
Masser af power
Vi brugte Dyson V6 AnimalPro i en længere periode til både den daglige rengøring i huset som til rengøring af vores biler, og det var en fornøjelse at bruge den.
Det at kunne tage støvsugeren og begynde at bruge den, uden at skulle spekulere på at finde en stikkontakt, eller om ledningen nu kan nå er virkelig fedt.
Den er også meget let at betjene – faktisk så let at husets 3 årige uden problemer kunne bruge den. Mundstykket er ikke for bredt, hvilket betyder at det er let at komme ind i krogene, og de roterende børster i mundstykket gør, at selv meget stædigt snavs bliver fjernet.
Fordi støvsugeren ikke er ret tung, så er det også ret let at bruge den til at støvsuge lofter med, og komme hen alle de steder som normalt er svære eller umulige at nå med en traditionel støvsuger.
Endelig er sugestyrken ret flot – men for os der har kæledyr med masser af pels, er det ikke altid nok, og derfor er det også godt at der er en turbo-knap, som virkelig sætter smæk på suget i støvsugeren. Men det har en pris, den i forvejen sparsomme batterilevetid falder markant når turbo’en er slået til.
I den daglige rengøring var det dog ikke nødvendigt med turbo på sugeren, men det var absolut nødvendigt når der skulle fjernes hundehår fra bilen. Her kunne støvsugeren ikke holde til at støvsuge mere end halvanden bil, inden den måtte ind og have strøm på igen.
Til dagligt kørte den omkring 15-20 minutter på en opladning, og det var lige nok den daglige støvsugning, men heller ikke meget mere. Her kunne vi godt have tænkt os, at batteriet havde været lidt mere potent.
Let betjening og rengøring
Dyson V6 AnimalPro er en poseløs støvsuger. Men det betyder så også at den beholder som opsamler støv og skidt, skal tømmes – i vores tilfælde minimum efter hver brug. Det er en relativ let procedure, hvis du har en spand du kan tømme den over i. Et tryk på en knap udløser bunden af opsamleren, og indholdet falder ud.
Noget mere besværligt bliver det, hvis du ikke har en spand, men godt vil tømme over i en pose – for det er ikke en let øvelse at holde posen åben, klikke på knappen og samtidig undgå at trykke på knappen der starter suget. Men igen – en spand (eventuelt med en pose i) er løsningen her.
Der er i øvrigt ikke det store vedligehold af støvsugeren, det handler i meget høj grad om at bruge den, tømme dem og glemme den.
Vi har været meget glade for støvsugeren i vores testperiode. Det er langt lettere lige at tage fat i den hvis du lige taber noget, end hvis du skal ind i skabet, hive den store gamle støvsuger frem, slutte ledning, rør og mundstykke på.
Det eneste vi savner er en bedre batterilevetid – specielt når man, som her i huset, ofte er nødt til at bruge turboen, så savner man virkelig en bedre batterilevetid.