Facebook indrømmer: Netflix og Spotify kunne læse dine beskeder

Hvis du tror at dine beskeder er personlige når du bruger Facebook så tro om igen. Den sociale mediegigant har lige indrømmet at de har givet tredjepartsfirmaer adgang til dine personlige beskeder

Det er en reaktion på en anklage fra New York Times i tirsdags, der viste hvordan Facebook deler brugerdata med deres partnere, der fik dem til at indrømme at de har givet Netflix og Spotify fuld adgang til dine private beskeder.

Årsagen skulle angiveligt være, at det var så brugere kunne logge ind på fx Spotify med deres Facebook-konto og sende og modtage beskeder gennem Spotify app’en.

Selv siger Facebook, at deres brugere jo skulle logge ind på Facebook først for at bruge deres partneres beskedfunktionalitet.

Resultatet var ifølge New York Times, at Spotify havde adgang til at se beskeder fra mere end 70 millioner Facebookbrugere om måneden. Og det stoppede ikke med at de kunne se beskederne, næ nej – New York Times fortæller at Spotify, Netflix og Royal Bank of Canada kunne læse, skrive og slette brugernes beskeder.

Både Netflix og Spotify siger selv til New York Times, at de slet ikke var klar over at de havde så omfattende en adgang til brugernes beskeder, og Netflix selv siger til avisen at de aldrig kiggede med på brugernes beskeder.

Problemet ligger ikke i at Facebook ønskede at integration med andre tjenester, men at de ikke informerede brugerne om, at de gav den omfattende adgang til deres data videre til tredjepart. Alt andet lige er det jo at forvente at dine private data er private.

Facebook fortsætter hermed de mange sager med brud på privatlivets fred, datatab og manglende interesse i at beskytte deres brugeres data.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2239 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?