Indholdet i app’en, Mit Digitale Selsforsvar, kommer fra mange forskellige kilder, blandt andet politiet, sikkerhedsvirksomheder og ikke mindst fra brugerne selv. I dag modtager Mit Digitale Selvforsvar omkring 800 tips fra brugere om måneden. Disse tips bliver gennemgået, og hvis de er gode nok, så bliver de sendt videre ud til de knapt 150.000 brugere der i dag er på app’en.
Mere end 80 procent af tipsene handler om forsøg på phishing, dvs. forsøg på at få fat i private kontooplysninger, og svindlen eller forsøg på svindel foregår oftest i form af en sms eller e-mail.
Omfanget af digital svindel stiger nærmest eksplosivt lige nu, fordi svindlerne er så dygtige til at snyde og manipulere os til at gå i deres digitale fælder.
Forbrugerådet Tænk og TrygFonden mener derfor, at digitalt selvforsvar bør være en folkesag. Samtidig mener det, at vi alle bør vænne os til at dele advarsler og viden om svindlernes seneste fupmetoder med venner og familie. Mit Digitale Selvforsvar kan hentes gratis i App Store og Google Play.
Ifølge Ulla Malling, projektchef hos Forbrugerrådet Tænk, er Mit Digitale Selvforsvar ikke bare en app. Det er også et digitalt fællesskab og et levende netværk som bla. betyder, at danskere med fingeren på it- og teknologipulsen kan være med til at hjælpe dem, der er knapt så it-kyndige – så ingen behøver føle sig som ’ene mand eller kvinde’ mod de mange digitale svindlere.
”Omfanget af digital kriminalitet er desværre stigende, og svindlere både fra Danmark og udlandet sidder – i ly bag skærmen – konstant og udtænker nye metoder til at fuppe og svindle sig til vores kontooplysninger og andre følsomme og personlige data. For at øge vores digitale sikkerhed og tryghed er det vigtigt, at man sætter sig ind i, hvordan man undviger svindlernes faldgruber og hvad man gør, hvis uheldet er ude. Men lige så vigtigt er det, at vi løbende modtager information både fra borgerne, finansielle institutioner og virksomheder og ikke mindst politiet, så vi hurtigt kan advare alle appens brugere om nye svindelnumre,” siger Ulla Malling og fortsætter:
”For at gardere os imod de digitale svindleres seneste fupnumre, bør vi alle sammen – og der har vi især også brug dem, der har fingeren på it-pulsen – vænne os til at tippe og advare venner, bekendte og familien. Og husk endelig din bedstemor og andre ældre medborgere, som måske skal have hjælp til at installere appen.”
De fleste bruger-tips, som Mit Digitale Selvforsvar appen modtager, handler ifølge Forbrugerrådet Tænks seneste opgørelse om phishing efter kontooplysninger, fup-konkurrencer og sextortion, dvs. afpresning med trusler om offentliggørelse af følsomt materiale.
Det kan ske for alle
Nets er indholdsleverandør og samarbejdspartner med Mit Digitale Selvforsvar, og appen er ifølge Sune Gabelgård, chef for svindelbekæmpelse i Nets, et uundværligt redskab til, at vi i fællesskab kan komme et skridt foran de digitale svindlere.
”Det er ekstremt stærke kræfter, der hersker i de kriminelle miljøer på nettet. Det er ikke bare nogle mennesker, der er blevet tyv ved et tilfælde, men tværtimod dybt kriminelle og organiserede netværk, der fungerer som hele virksomheder med afdelinger for dataanalyse, markedsføring og ’salg’. De ved præcist, hvilke psykologiske og tekniske knapper, de skal trykke på for ramme os, når vi er allermest sårbare eller mentalt fraværende,” fortæller Sune Gabelgård.
”De digitale svindlere har én metode i dag og en anden i morgen – lige nu ser vi for eksempel mange eksempler på investeringssvindlere, og hvis du interesserer dig for kryptovaluta, så ved de det, og sender digitale fælder i din retning. Vi oplever ting, vi for nogle år siden ikke troede var muligt, og folk bliver franarret store beløb, som selvfølgelig har alvorlige, personlige konsekvenser for den enkelte. Vi er alle sammen nødt til tage ansvar og stå sammen imod svindlerne, og derfor er Nets partner og leverandør af tips og info til Mit Digitale Selvforsvar” fortæller Sune Gabelgaard.
Fra digitalt selvforsvar til digital selvtillid
Danskerne er blandt verdens mest digitaliserede samfund. De digitale løsninger åbner en masse muligheder, men det gør os desværre også sårbare overfor it-kriminaliteten, som vokser i omfang i disse år. Derfor er det ifølge Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden, ekstra vigtigt, at vi hjælper hinanden med at styre uden om de digitale trusler.
Mit Digitale Selvforsvar har foreløbigt mere end 30 partnerorganisationer og -virksomheder, der bidrager med viden til den løbende udvikling af appen og tips om aktuelle, digitale trusler, herunder Det Kriminalpræventive Råd, ATP, Nets, politiet, MobilePay, Skattestyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen, Finans Danmark, Danske Bank, Kino.dk, PostNord, McDonald’s, JYSK, 3 og e-mærket. Og flere partnerorganisationer og -virksomheder er på vej.
FAKTA og tre gode råd:
Mit Digitale Selvforsvar er en gratis app, der hjælper danskerne med en sikker og tryg online adfærd via guides, gode råd, vejledning om hvad man gør, når skaden er sket og opdateret viden og hyppige advarsler om seneste digitale trusler såsom falske e-mails, fup-konkurrencer, svindel-sms’er, ondsindede hjemmesider og øvrig it-relateret kriminalitet og svindel.
Det sker gennem et samarbejde med et netværk af myndigheder, NGO’er og virksomheder, der alle deler aktuelle trusler. Mit Digitale Selvforsvar har desuden mange aktive brugere, der er med til at advare om fup- og svindelforsøg, inden de når at gøre skade.
Mit Digitale Selvforsvar er udviklet i 2017 i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden. I dag bliver appen drevet og udviklet af Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, og der kommer løbende nye features – den næste er en videreudvikling af sektionen ”Når skaden er sket” efter årsskiftet.
- Beskyt dine data. Del aldrig adgangskoder, pinkoder eller NemID med andre. Brug altid stærke adgangskoder.
- Brug din sunde fornuft. Undersøg hvem, du handler med på nettet.
- Vær kritisk. Giv aldrig dine private oplysninger til virksomheder eller myndigheder, der burde have dem i forvejen.