Mobilen er danskernes foretrukne sengepartner

Danskerne er vilde med deres smartphone. De bruger hver dag omkring 45 minutter på at scrolle rundt på internettet, og hver fjerde gør det i sengen, lige inden de falder i søvn. Det kan påvirke nattesøvnen, og OnePlus har fået professor og søvnekspert ved Københavns Universitet, Naja Hulved Rod, til at komme med 10 gode råd til, hvordan du får en bedre nattesøvn

Danskerne har smartphonen med sig overalt – også i sengen. Og selvom det for mange kan være rart at læse nyheder og tjekke sociale medier efter en lang dag, så kan det gå ud over nattesøvnen.

I hvert fald hvis man ikke anvender en funktion, der nedsætter det blålige lys fra skærmen. Det går nemlig ud over produktionen af stoffet melatonin, der er det naturlige stof, der gør mennesker søvnige, og som hæmmes ved dagslys.

I en ny undersøgelse foretaget af teknologivirksomheden OnePlus, der undersøger danskernes smartphonevaner, fremgår det, at hele 40 procent af danskerne aldrig har anvendt funktioner, der nedsætter det blå skærmlys. Og det er på trods af, at hver fjerde dansker oftest scroller på deres smartphone i sengen.

Undersøgelsen viser også, at hver femte dansker (19 pct.) har oplevet øjentræthed som følge af at kigge for længe ind i en skærm, fx uden at ændre lysstyrke eller farver.

Søvnekspert: Her er 10 gode råd til en bedre nattesøvn

Ifølge Naja Hulved Rod, der er professor ved afdeling for epidemiologi på Københavns Universitet og forsker i søvnproblemer, kan man selv gøre en masse for at forbedre sin søvn. Herunder giver hun 10 gode råd til en bedre nattesøvn.

  1. Sørg for at stå op og gå i seng på regelmæssige tidspunkter
    Det fremmer en god døgnrytme og vender vores krop til at føle sig træt på samme tidspunkt hver dag.
  2. Undgå koffein før sengetid
    Som de fleste nok ved, er koffein et opkvikkende stof, som kan være med til at holde os vågne om natten.
  3. Undgå alkohol før sengetid
    Selvom alkohol kan få os til at slappe af, er det faktisk rigtig dårligt for vores søvn, som bliver forstyrret af alkoholens virkning.
  4. Undgå støj i soveværelset
    Støj over 30db er med til at forstyrre vores søvn. For at undgå dette kan du eventuelt bruge ørepropper.
  5. Gå kun i seng, når du er søvnig
    Hvis du alligevel ikke kan sove, bør du stå op og forlade soveværelset, læse en bog eller lave en anden afslappende aktivitet, indtil du igen føler trætheden vende tilbage.
  6. Undgå ikke-søvnrelaterede aktiviteter i soveværelset
    Det er en dårlig idé fx at arbejde eller svare på mails i sengen. Sengen skal helst kun bruges til at sove i. Sex er dog en undtagelse fra reglen.
  7. Sørg for at være fysisk aktiv i løbet af dagen
    Når vi holder os fysisk aktive, er det med til at fremme søvnkvaliteten.
  8. Undgå det unaturlige skærmlys fra fx computere, smartphones og fjernsyn
    Det er en god ide at dæmpe lyset på skærmen og aktivere et blålysfilter om aftenen. Det blå lys er nemlig med til at holde os vågne.
  9. Lav en søvndagbog
    Hvis vi har problemer med at sove, har vi faktisk ofte tendens til at undervurdere det antal timer, vi sover. Før en søvndagbog hvor du noterer, hvornår du gik i seng, hvornår du (ca.) faldt i søvn, hvor mange gange du vågnede i løbet af natten, hvornår du vågnede om morgenen, og hvornår du stod op. Ofte bliver vi overraskede over, hvor meget vi faktisk sover.
  10. Sørg for, at soveværelset er mørkt
    Det er en rigtig god ide at investere i mørklægningsgardiner eller eventuelt en sovemaske. Jo mørkere vores omgivelser er, når vi skal sove, jo bedre og dybere sover vi.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet OnePoll på vegne af teknologivirksomheden OnePlus, og data er indsamlet i perioden 5.-9. september 2019.  I undersøgelsen er et repræsentativt antal danske smartphoneejere blevet spurgt om deres daglige brug af deres smartphone.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2500 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart