Ifølge rapporten er kunstig intelligens (AI) er et centralt emne i år, og det spiller nu en langt vigtigere rolle – både i samfundet og på arbejde. Faktisk ønsker 35% af de adspurgte en assisterende robot med kunstig intelligens på jobbet og en ud af fire ønsker en chef med kunstig intelligens.
Her er de 10 trends i 2017 som Ericsson ser dem:
- Kunstig intelligens overalt: 35% af de adspurgte internetbrugere ønsker en assisterende robot med kunstig intelligens på jobbet, og en ud af fire ønsker en chef med kunstig intelligens. Samtidig er næsten halvdelen af de adspurgte bekymret for, om robotter med kunstig intelligens snart vil være skyld i, at mange mister deres job.
- Internet of Things tager fart: Forbrugerne benytter sig i stigende grad af automatiserede applikationer, og bidrager dermed til udbredelsen af IoT. To ud af fem adspurgte mener, at smartphones kommer til at lære deres vaner og dermed automatisk vil kunne foretage handlinger på deres vegne.
- Fodgængerne foretrækker selvkørende biler: Bilister vil muligvis ikke eksistere i fremtiden. En ud af fire fodgængere ville føle sig mere sikker ved at krydse gaden, hvis alle biler var selvkørende, og 65% af dem ville selv foretrække at have en selvkørende bil.
- Virtual reality bliver virkeligt: Næsten fire ud af fem virtual reality-brugere mener, at VR ikke vil være til at skelne fra virkeligheden inden blot tre år. Halvdelen af de adspurgte er allerede interesserede i handsker og sko, der lader brugeren interagere med virtuelle objekter.
- Kroppe ude af trit: Problemer med køresyge vil stige i takt med, at selvkørende biler bliver en realitet, og tre ud af ti forudser således et behov for køresygepiller. En ud af tre ønsker også piller når de bruger virtual reality-teknologier.
- Sikkerheds-paradoks med smartphones: Mere end halvdelen af de adspurgte anvender allerede alarmer, sporing eller notifikationer på deres smartphone. Af de der mener, at deres smartphone får dem til at føle sig mere sikker, siger tre ud af fem, at de løber flere risici, fordi de stoler på deres mobil.
- Sociale siloer: I dag omdanner folk deres sociale netværk til siloer. En ud af tre siger, at sociale netværk fungerer som deres primære nyhedskilde, og mere end en ud af fire vægter deres kontakters meninger højere end politikernes synspunkter.
- Augmented reality: Over halvdelen af de adspurgte vil gerne bruge augmented reality-briller til at oplyse mørke omgivelser og fremhæve farer. Mere end en ud af tre ønsker også at bruge brillerne til at redigere virkeligheden og fjerne forstyrrende elementer omkring dem.
- Privatliv deler vandene: To ud af fem af de adspurgte vil kun benytte sig af krypterede tjenester, men folks meninger er delte. Næsten halvdelen ønsker kun et nogenlunde sikret privatliv på tværs af alle tjenester, mens mere end en ud af tre mener, at privatlivet ikke længere eksisterer.
- Big Tech til os alle: Mere end to ud af fem ønsker at få alle deres produkter fra de fem største IT-virksomheder. Af disse mener tre ud af fire, at dette bliver en realitet allerede om fem år.
Michael Björn, head of research hos Ericsson ConsumerLab, reflekterer over det forøgede brug af virtual reality og siger i pressemeddelelsen:
“Udover realtid mener jeg, at vi også burde tale om reality-tid. Faktisk bliver det, vi kalder virkelighed (reality), mere og mere personligt og subjektivt. Forbrugerne omgiver sig således ikke kun med ligesindede på sociale netværk, men er også begyndt at justere måden, de oplever verden på med augmented og virtual reality-teknologier.”
René Skytte Christoffersen, strategisk direktør i Ericsson Danmark siger:
“Nogle af de 10 trends vil udvikle sig hurtigere end andre, men jeg er overbevist om, at vi vil se en løbende udvikling på dem alle i det kommende år. Vi har senest set hvordan Pokémon-bølgen som et eksempel på en augmented reality eksploderede over hele verden fra den ene dag til den anden og senest har et amerikansk museum anvendt virtual reality til at lade museumsgæsterne opleve kendte malerier på en helt ny måde. Anvendelsesmulighederne for disse nye teknologier er ufattelig mange og om blot få år, kommer vi til at opleve den digitale virkelighed på en måde, vi ikke har fantasi til at forestille os i dag”.
Den indsigt, som rapporten 10 Hot Consumer Trends giver, er baseret på Ericsson ConsumerLabs globale forskningsaktiviteter gennem mere end 20 år, samt data fra en online undersøgelse blandt avancerede internetbrugere i 14 større byer verden over, der blev udført i oktober 2016. Selvom undersøgelsen kun repræsenterer 27 millioner indbyggere, betyder deres status som tidlige brugere af ny teknologi, at de er vigtige at forstå, når fremtidens trends udforskes.