Det var tilbage i 2007 at Huawei blev etableret i Danmark, og det var omkring samme tid, at de for alvor forlod det kinesiske marked og gik efter det globale marked. Den gang var Huawei bedst kendt for deres netværksprodukter og mobile modems, og deres smartphones var nogle vi i bedste tilfælde trak på smilebåndet over.
Men det er gået stærkt siden, og Huawei er i dag et af de tre bedst sælgende brands indenfor smartphones. Det har haft en markant indflydelse på det generelle brand for Huawei, og nu er de så blevet det 25. mest værdifulde mærke i hele verden.
Det står at læse i Brand Finances årlige rapport ”The World’s most valuable brands, ” hvor de stærkeste brands på verdensplan, rangeres baseret på et såkaldt Brand Strength Index (BSI), brandloyalitet og marketingsinvesteringer.
I år er Huawei så stormet ind på en 25. plads på ”Top 500 most valuable brands”-listen og har derved rykket sig 22 pladser siden 2016, hvor Huawei fik en 47. plads.
Derudover blev Huawei også udnævnt blandt højdespringerne i YouGovs Brandindex i 2017. Huawei har nemlig forbedret sin såkaldt ”Advocacy-score” med 11.9 point, hvilket er det største spring bland alle brands i undersøgelsen.
Brand Advocacy-scoren udregnes ved, at respondenter svarer på, hvilke brands de vil anbefale til venner, familie eller kollegaer, og hvilke de vil anbefale dem at undgå. Ifølge YouGovs Brandindex hænger Huaweis Advocacy-score sammen med, at danskerne oplever, at de får god værdi for pengene, når de køber produkter fra Huawei.
I en pressemeddelelse fortæller Huawei selv, at en del af deres succes skyldes fokus på innovation. Hvert år investerer Huawei nemlig mere end 10% af sin omsætning i R&D. Sidste år bød på en række teknologiske gennembrud for Huawei, der bl.a. introducerede deres første smartphones med kunstig intelligens – nemlig Mate 10 og Mate 10 Pro.
Samtidig var 2017 også året, hvor Huawei indgik en række nye partnerskaber med designhuse og top producenter som Porsche Design, Pantone og Leica med fokus på at udvikle stærke og stilsikre produkter, som forbrugerne efterspørger.
Her følger Huaweis rangering på ”Top 500 most valuable brands”-listen fra 2016-2018:
- plads på Brand Finance Global 500 2016
- plads på Brand Finance Global 500 2017
- 25. plads på Brand Finance Global 500 2018