Vi vil ikke gå glip af muligheden for at snakke med i kantinen eller skolegården, når vores venner eller kollegaer diskuterer det nyeste afsnit af Transparent, Mr. Robot eller South Park. Det viser en ny undersøgelse Voxmeter har foretaget på vegne af Viaplay.
Her svarer hver tredje dansker (32%), at de har set en film eller serie for at kunne tale med, når kollegaer eller venner taler om den. Og næsten halvdelen af danskerne mellem 18-29 år (47%) har prøvet at kaste sig over en ny film eller serie, så de kunne være med i snakken.
“Undersøgelsen viser, at vi ikke kun streamer film og serier for vores egen underholdnings skyld, men også lidt for andres, så vi kan tale med. På mange arbejdspladser er tv-indhold et stort emne til frokosten, og det gælder lige fra The Walking Dead til Champions League. For ikke at tale om, når vi er sammen med vores venner og skal diskutere det seneste afsnit af en fælles yndlingsserie,” siger Christina Haugaard, kommunikationschef i Viaplay Danmark.
Ekspert: Positivt, når tv driver kommunikation
At tv-indhold kan være med til at sætte en dagsorden og skabe kommunikation blandt danskerne, er meget positivt, lyder det fra Rasmus Helles. Han er lektor i medievidenskab ved Københavns Universitet og mener, at det altid har været tv-mediets rolle i populærkulturen:
“Tv-mediet har altid drevet kommunikation både foran og bagved skærmen. Det giver os en fælles referenceramme og kan være med til at etablere, styrke og udvikle forskellige sociale relationer og fællesskaber,” siger han og tilføjer:
“I dag er medieudbuddet blevet meget større, end det var i de gamle monopoldage. Derfor er det også helt naturligt, at den såkaldte FOMO-følelse (fear-of-missing-out) er blevet en tro følgesvend – det er et grundvilkår, for vi kan simpelthen ikke nå at se det hele.”
Serier kan hjælpe de svære samtaler på vej
Film og serier kan samtidig være en naturlig anledning til at tale med kollegaer og venner om mere seriøse emner som fx køn, religion, sex og politik. Et eksempel er den anmelderroste tv-serie Transparent, der handler om en familie, hvor faderen springer ud som transseksuel.
“Transparent er et godt eksempel på en vanvittigt god serie, der samtidig bringer emner som seksualitet og familieforhold på bordet, som mange måske synes er svære at forholde sig til. Her kan serien være med til at skubbe samtalen på vej,” siger Christina Haugaard.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført på vegne af Viaplay af Voxmeter i perioden fredag d. 27. maj til torsdag d. 2. juni 2016 blandt 1.004 nationalt repræsentative interviews i Voxmeters internetpanel. Voxmeters internetpanel er udelukkende telefonisk rekrutteret. Dermed undgås den selvselektion, der er forbundet med selvtilmelding via pop-ups, bannerreklamer, hjemmeside e.l. Dette sikrer, at panelet er repræsentativt for hele den del af befolkningen, som har internetadgang.