Nye søgemuligheder hos Google

Google lancerer en ny AI-baseret søgning til telefoner, hvor brugerne med tekst og billeder kan skærpe søgninger af de objekter, de ser. Samtidig lanceres nye funktioner i korttjenesten Maps

Googles søgemaskine får nu flere kræfter i form af funktionen Multisearch, som gør det muligt at finde information på en ny måde ved at kombinere visuelle og skriftlige søgninger. Funktionen ruller nu ud globalt – og dermed også på dansk.

Søgninger via telefonens kamera har længe vundet frem via Google-app’ens funktion Lens, hvor man kan “søge, hvad man ser”. Det sker nu 10 milliarder gange om måneden. Eksempelvis hvis man vil afkode et vejskilt eller hunderace, oversætte en tekst eller dobbelttjekke den svamp, man overvejer at plukke. Det er denne funktion, som nu får et helt nyt lag med tilføjelsen af tekst. 

Med Multisearch kan du, ifølge Google, tage et billede af en gul stol og derefter finde den samme eller en lignende stol i en anden farve ved fx at tilføje ordet “beige”. Forelsker du dig i et mønster på et tapet, kan du hurtigt finde fx tasker med lignende udtryk. Ellers tager du et billede af en plante, kan du få hjælp til at holde den i live ved at søge efter “hvordan passer jeg denne plante”.

Over de kommende måneder bliver Multisearch desuden udstyret med tilføjelsen Near Me, hvor du hurtigt kan finde en nærliggende butik, som forhandler det produkt, du tager et billede af. Ved at tage et billede af en kop kaffe og søg efter “i nærheden af mig” får du eksempelvis forslag til kaffebarer i området.

Kunstig intelligens gennemsyrer allerede de fleste af Googles produkter, og det gælder ikke mindst de mest udbredte tjenester som Search og Maps, hvor det giver adgang til helt nye oplevelser. Med Multisearch kan brugerne søge på nye, kreative måder ved at kombinere det visuelle med tekst – og hurtigere finde netop dét svar, de leder efter. 

Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark

En tredje opdatering af Search er, at Android-ejere inden længe får en funktion, hvor de kan søge i billeder og videoer på tværs af hjemmesider og apps direkte i de pågældende apps. Det kræver blot et langt tryk på tænd-sluk- eller hjem-knappen.

AI skaber helt nye muligheder

Udviklingen i kunstig intelligens baner også vej for nye funktioner i korttjenesten Google Maps, som får de AI-baserede funktioner ‘Immersive View’ og ‘Live View’.

Immersive View fusionerer milliarder af luftfotos og billeder fra Street View til en digital model af verden. Det gør det muligt at få levende digitale indtryk af storbyerne Los Angeles, London, New York, San Francisco og Tokyo. Funktionen kommer derudover også til at omfatte byerne Firenze, Venedig, Amsterdam og Dublin over de kommende måneder – naturligvis med flere byer på vej fremover.

Med funktionen kan du se, hvordan seværdigheder som eksempelvis Big Ben tager sig ud i løbet af en dag, og hvornår på dagen du har bedst chance for at undgå at stå i kø. 

På telefonen kan Maps-funktionen Live View gøre endnu nemmere at finde vej med hjælp af teknologien augmented reality. Man peger blot telefonens kamera mod dine omgivelser, og så viser virtuelle blå pile på skærmen, hvilken retning brugerne skal gå i for at nå destinationen. Funktionen er lige nu tilgængelig i Los Angeles, London, New York, San Francisco, Tokyo og Paris, og bliver løbende tilgængelig i flere europæiske storbyer som Barcelona, Madrid og Dublin. I løbet af året bliver den indendørs udgave af funktionen Indoor Live View udvidet med flere end 1.000 nye steder i storbyer rundt om i verden.

De nye AI-baserede funktioner i både Maps og Search kommer i forlængelse af Googles nylige annoncering af den dialogbaserede AI-tjeneste Bard og søgemaskinens evne til at levere endnu mere komplekse svar. 

About Lars Bennetzen 3882 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.