Facebook tjener deres penge på annoncer, annoncer der i høj grad er baseret på at de kender brugeren, hans brugsmønster og hvad han leder efter på nettet.
Men med næste version af operativsystemet til Apples smartphones, iOS, vil det blive sværere for bla. Facebook at spore brugernes data på tværs af apps, og ifølge Facebook selv, vil det have en ‘ødelæggende effekt’ på dele af deres forretning.
Det hele bunder i, at Apple har planer om, at i iOS 14 vil det blive umuligt at holde øje med brugernes adfærd via den såkaldte “unique device identifier’ eller IDFA, uden at de har givet eksplicit lov til det. Og netop den funktion, altså at holde øje med IDFA, er noget som Facebook Audience Network gør brug for, for at personalisere deres annoncer i tredjeparts apps.
I følge Facebook selv kan det komme til at betyde, at de mester op mod 50% af deres indtjening, gennem annoncer til iOS-enheder, og det kan betyde at de må stoppe med at udvikle Audience Network til iOS.
Det er lidt svært at få ondt af Facebook, og jeg er sikker på at de nok skal overleve uden at kunne spore deres iOS-brugere. Man kan håbe på, at Google indfører samme beskyttelse på Android-mobilerne.