Nye biler blive stadig mere avancerede, og fra Ford kommer den avancerede førerassistanceteknologi, Ford BlueCruise, nu til producentens kunder i Storbritannien.
Teknologien er, hvad Ford selv kalder, en ‘hands-off-eys-on’-teknologi, som skulle gøre at du nu helt kan slippe rattet når du kører, hvis du altså holder øjnene åbne og rettet mod vejen.
BlueCruise kommer først til Mustang Mach-E, og teknologien er indtil videre kun godkendt til udvalgte motorvejsstrækninger i Storbritannien, hvilket beløber sig til alt i alt 3.700 km motorvej.
Teknologien sikrer at bilen holder farten, accelererer og bremser, så den korrekte afstand til andre biler holdes. Med BlueCruise vil Mustang Mach-E også selv registrere kødannelse, og bremse op i den forbindelse.
Teknologien er bygget på Fords adaptive fartpilot, og den kan også registrere vej- og hastighedsskilte.
Ford fortæller at når du forlader en af de zoner der er godkendt til håndfri kørsel, så beder bilen dig om at sætte hænderne tilbage på rattet igen. Ford fremhæver dog også, at teknologien ikke erstatter førerens opmærksomhed i trafikken. Derfor er der en infrarød kamerateknologi der hele tiden sikrer at du holder øjnene på vejbanen.
Hvis du fjerner blikket (for længe), så bliver du bedt om at fokusere på vejen igen, og hvis det ikke sker, så nedsættes farten på bilen til du igen har hænderne på rattet.
Ford oplyser at teknologien er testet på 160.000 km vej i Europa, og at der er tilbagelagt næsten 1 million kilometer i USA og Canada. Herudover har over 193.000 Ford- og Lincoln-kunder anvendt BlueCruise under deres kørsel, hvilket svarer til mere end 100 millioner kilometer kørt ved hjælp af teknologien. Ford skriver dog ikke noget om, at det skulle være håndfri kørsel kunderne har fået lov til at køre.
Ford kan på nuværende tidspunkt ikke fortælle noget om, hvornår BlueCruise skulle blive tilgængelig på andre europæiske markeder, for det afhænger af lovgivningen for håndfri kørsel.