Arctis 9X ER principielt kun udviklet til Xbox One. På æsken står der godt nok med store bogstaver, at Arctis 9X er kompatibelt med Xbox One og Windows 10. Det lyder jo fantastisk, at det trådløse gaming-headset, der er bygget til Microsofts spilkonsol, også er kompatibelt med min Windows 10-PC.
Skal jeg have glæde af den trådløse forbindelse, skal jeg dog ud og købe en Xbox Wireless-dongle, hvilket er skrevet med millimeter små bogstaver på siden af emballagen. Og scroller jeg langt ned på SteelSeries’ hjemmeside, står det med meget småt, at kablet mellem PC og headset kun kan smides, hvis den omtalte dongle købes. Hvem går ud og køber sådan en dongle? De facto er Arctis 9X et Xbox One-headset! Så PC-gamere behøver ikke at læse videre.
Dernæst er der udfordringen med at hitte ud af, hvilket lydformat, SteelSeries har inkluderet. Er det Dolby Atmos? DTS Headphone: X 2.0? Heller ikke dette nævnes på emballagen. På hjemmesiden nævnes det med to linjer, at der er tale om Windows Sonic Spatial Audio, som angiveligt skulle give mig en sfærisk lyd, der minder om det, vi finder i Atmos eller andre 3D-lydformater. SteelSeries fremhæver, at jeg vil kunne høre alt fra motorstøj til fodslæbende zombier, og selv de mest underfundige lydeffekter vil være tydelige.
Lever Arctis 9X op til løfterne?
Når jeg sætter Call of Duty: Black Ops 4 på eller Resident Evil, er der rigeligt med motorstøj og zombielyde at arbejde med. Spørgsmålet er så, om headsettet kan gengive lydene, og hvor markante de er. For præcision og klar definition er med til at sikre mig vigtige konkurrencefordele, da jeg kan høre modstanderne på lang afstand, hvilket især er vigtigt i onlinespil.
Lyden af metaltræthed fra brændende vindmøller blandes med fodtrinnene, som kommer hastigt tættere på. Jeg fornemmer nogenlunde, hvorfra min modstander kommer, men om det er klokken 11 eller klokken ti, det er ikke til at hitte ud af. Han kommer dog fra venstre side, og jeg kan høre, at han bevæger sig bagom min position, så jeg forskanser mig. Lyden af stålbarrikaden, der folder sig ud og lander på trægulvet, sender et tungt brag ud igennem ørekopperne. Nu ved alle i området, hvor jeg er – jeg tænkte mig vist ikke om. En happy camper forsøger at snipe mig, og der bliver skudt mod min højre flanke. Jeg fornemmer nogenlunde, at skuddet kommer højt oppefra kl. to.
Zombierne i Resident Evil 2 myldrer frem med klagesange og tunge fodtrin, mens den dystre musik pumper baseffekten ind i mine ører. The Tyrant smadrer sig igennem betonmuren for at få fat på mig, og min shotgun er lige løbet tør for ammo. Hjælp!
Arctis 9X leverer et nuanceret og fyldigt lydbillede, som ikke kun skaber gode og intense stemninger, men jeg kan bladre mellem fire lydprofiler, som matcher forskellige spilgenre. Givet, jeg skal tilslutte headsettet til min PC og bruge SteelSeries Engine til at nørkle med indstillingerne, men det er tiden værd.
Bassen er overraskende fyldig taget i betragtning, at vi har med et gaming-headset at gøre, og det gør, at stemningen i survival-horrorspil, som Resident Evil 2, bliver mere intens. Når Leons shotgun sender salver gennem betonkorridoren, er det kraftfulde smæld, jeg kan høre, mens evnen til at gengive rumklang sender en ekkolignende effekt gennem ørekopperne.
Når det kommer til evnen til at gengive lyde oppefra som nedefra, kommer Arctis 9X til kort. Når jeg spiller Black Ops 4, er det svært for mig at vide præcist, hvorfra modstanderen kommer, og selvom der flyver store Herculesfly over hovedet på mig, bliver kun motorlyden gengivet fra siderne. Endvidere kan jeg fornemme, at der render en fjende rundt på etagen under mig, men fodtrinnene er ikke klart nok defineret til, at jeg ved præcis hvor, de kommer fra.
Arctis 9X leverer dog en rigtig god lyd, som hjælper mig meget, når jeg spiller online mod andre. Men jeg har oplevet andre og billigere headset leverer en bedre og mere præcis lyd, såsom Plantronics RIG 500 Pro Esport Edition. Det er med andre ord ikke her, at vi finder headsettets største konkurrencefordel.
Mikrofonen
Arctis 9X anvender en ClearCast mikrofon med støjreducerende teknologi. Mikrofonstangen er bøjelig, så du blot skal trække den ud af venstre ørekop, og hvis du vil aktivere den, skal du trykke på mute-knappen i højre ørekop. Hvorfor mikrofonen ikke bare tændes ved at trække mikrofonen ud, forstår jeg ikke.
Når jeg taler med andre, går min stemme utroligt godt igennem, og selvom der er lidt larm i min stue, opfanger mikrofonen ikke andet end stemmen. Jeg har dog oplevet andre headsets, som leverer præcis samme lydkvalitet med støjreducerende teknologi, så det er heller ikke her, at den største fordel ved headsettet findes.
Forbindelse og komfort
Vi skal over i brugervenligheden, før der for alvor findes argumenter for, hvorfor du bør vælge Arctis 9X frem for konkurrenterne. For det er ligeså nemt at tilslutte headsettet til min Xbox One, som det er at tilslutte en controller. To tryk på to knapper, og enhederne finder hinanden.
Samtidig kan jeg have mobilen tilsluttet headsettet via Bluetooth, og kommer der et opkald, mens jeg spiller, kan jeg besvare det og tale, uden jeg skal afbryde mit spil. Se, det er noget, der batter!
SteelSeries anvender også det velkendte design fra tidligere Arctis-headsets, som er kendte for deres gode komfort. Det kan være varmt udenfor, og headsettet er stadig behageligt at have på qua ørekopperne og hovedbøjlens bløde stofmateriale.