Tidsmaskine forvandler dig til viking – mod reklamemails

Nu har du mulighed for at se dig selv som viking, inka, spartaner eller meget mere - men du skal lige tilmelde dig til MyHeritage og sige ja-tak til reklamemails fra dem

AI Time Machine. Foto: MyHeritage

Genealogi er noget der interesserer rigtig mange danskere, og MyHeritage er muligvis den største spiller når det kommer til genealogi, databaser og slægtsforskning som alle kan finde ud af.

Nu har de så lavet en helt ny funktion på deres site, nemlig AI Time Machine, et lille værktøj der med udgangspunkt i billeder af dig, kan skabe billeder af dig i forskellige historieske tidsperioder. Som navnet mere end antyder, sker det ved hjælp af kunstig intelligens.

AI Time Machine er baseret på Stable Diffusion og en teknologis om MyHeritage har licenseret fra Asteria.

Ideen i produktet er, at du uploader 10 til 25 billeder af dig selv i forskellige stillinger og sutiationer, og det bliver så bearbejdet af programmet, der skulle placere dig i forskellige tidsaldre, som en person der passer ind rent fysisk og beklædningsmæssigt.

Alle billeder kan brugeren så selv hente og dele f.eks. på sociale medier.

Men der er altså en lille udfordring med AI Time Machine – du skal nemlig tilmelde dig MyHeritage før du kan bruge programmet. De skriver ellers så flot på forsiden, at du er heldig – for lige nu kan du afprøve AI Time Machine gratis. Det passer kun for så vidt, at du skal sige ‘ja tak’ til at tilmelde dig MyHeritage – og give dem dine personlige oplysninger – samt at modtage reklamemails og tilbud fra dem.

Hermed bliver det gamle mundheld “hvis noget er gratis er det fordi du selv er varen” bekræftet. MyHeritage får dine data, som de så kan bruge i markedsføring, og ikke mindst som salgsvare til deres eksisterende kunder, og du får nogle ‘sjove’ billeder uden egentlig værdi.

MyHeritage fortæller derudover i pressemeddelelsen, at AI Time Machine kun er gratis i en begrænset periode her i lanceringsfasen, og kun til en model og 50 temaer pr. bruger – altså i alt 400 billeder.

Herefter bliver tjenesten til en betalingsfunktion – jeg spekulerer på, om det så stadig er et krav at man skal sige ja-tak til at modtage reklamer fra MyHeritage… hvilket det jo nok er.

Hvis du har lyst til at afprøve AI Time Machine, så kan du følge linket her.

About Lars Bennetzen 3824 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.