Cyberkriminelle udnytter Black Friday til at svindle danske forbrugere

Antallet af phishing e-mails og falske webshops er steget kraftigt op mod årets store handelsdag, Black Friday. Det viser nye tal fra Check Point Software Technologies. It-sikkerhedsvirksomheden advarer derfor danske forbrugere mod svindel og giver fem gode råd til en sikker julehandel

Check Point Research har set en kraftig stigning i antallet af falske onlinebutikker og hjemmesider gennem de sidste uger, alle nogle der udgiver sig for at være forsendelsestjenester. Således estimerer analytikere hos Check Point, at hver sjette phishing e-mail siden starten af november har været omkring forsendelse, og at ca. fire pct. af alle nye webshops i perioden har været falske. 

Stigningen i antallet af disse svindelforsøg kommer op til Black Friday, som danske forbrugere i stor stil har taget til sig – og det forsøger cyberkriminelle at udnytte.

Vi vil anbefale alle forbrugere at være ekstra opmærksomme på svindel i forbindelse med nethandel til Black Friday, Cyber Monday og den efterfølgende julehandel. De cyberkriminelle kigger ofte på tendenser blandt forbrugere, og derfor er de også opmærksomme på, at danskerne i højere grad har flyttet deres julehandel til nettet. Det vil svindlerne udnytte ved at forsøge at lokke intetanende forbrugere i deres fælde, hvor der er en stor sandsynlighed for, at forbrugerne betaler for et produkt, de aldrig kommer til at modtage.

Vi ved, at nogle forbrugere kan blive så begejstrede over et rigtig godt tilbud, at de sænker paraderne og måske ikke undersøger hjemmesiden nærmere, før de taster deres kreditkortinformationer. Derfor er det essentielt, at danske forbrugere er klar over de farer, der følger med de gode tilbud, ikke bliver lokket af tilbud, der er for gode til at være sande og er opmærksomme på mistænkelige betalingsmetoder.

Jan Johannsen, Regional Director for Security Engineering hos Check Point i Danmark

Kendte mærker skal bane vejen

For at lokke de danske forbrugere i fælden udgiver cyberkriminelle sig ofte for at være kendte mærker eller virksomheder. Det er også noget, der nikkes genkendende til hos Check Point, der siden oktober har set en voldsom stigning i falske webshops, som udgiver sig for at sælge produkter fra f.eks. luksusmærket Louis Vuitton med stor rabat. Dette er ifølge Jan Johannsen blot en af flere svindelmetoder, som de cyberkriminelle benytter sig af netop nu.

Gennem flere år har vi set, at svindlerne udgiver sig for at være kendte mærker for både at tiltrække tilbudsjægere, men også for at virke mere troværdige. De forsøger sig både ved at oprette et stort antal falske hjemmesider, hvor de tilbyder produkterne, men de bruger også phishing e-mails, hvor de f.eks. udgiver sig for at være DHL.

Hvis man som forbrugere falder i fælden og taster sine kortinformationer og personlige information, er der desuden en risiko for, at de cyberkriminelle vil bruge dem til anden økonomisk kriminalitet i fremtiden.

Jan Johannsen, Regional Director for Security Engineering hos Check Point i Danmark

Jan Johannsen kommer derfor med 5 gode råd til sikker julehandel:

  1. Køb kun fra pålidelige hjemmesider. Vær opmærksom på stavefejl på hjemmesiden, og brug f.eks. anmeldelsestjenester på Google og Trustpilot til at se, om de har mange anmeldelser, og om der er indikationer på svindel.
  2. Kig på domænenavnet i browseren. Er det ikke stavet som på resten af hjemmesiden, kan det være et tegn på svindel.
  3. Brug din sunde fornuft; hvis et tilbud lyder for godt til at være sandt, så er du formodentligt ved at blive svindlet.
  4. Vær varsom med at klikke på links i mails, der omhandler gendannelse af adgangskoder – medmindre du selv har bedt om gendannelse.
  5. Dobbelttjek afsenderens mailadresse, og vær ikke mindst være skeptiske overfor mails, der beder dig om at opgive yderligere informationer.

På Check Points engelske blog, som du finder her, er der flere eksempler på, hvordan et svindelforsøg ser ud.

About Lars Bennetzen 3824 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.