Juli er højsæson for ferie, og for de fleste danskere er smartphonen en helt uundværlig del af rejsebagagen. Sammen med Rumænien og Bulgarien er Danmark blandt de lande i Europa, hvor flest har svært ved at forestille sig en ferie uden deres smartphone. 44 procent af danskerne er nemlig meget enige i, at en ferie uden deres smartphone er utænkelig. Det viser Huaweis undersøgelse, der er foretaget i 12 Europæiske lande (Danmark, Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Polen, Tjekkiet, Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Grækenland og Serbien).
“Før i tiden rejste turister typisk med en række genstande, som kun tjente et enkelt formål; fx et kamera, en musikafspiller, en notesblok med de vigtigste rejseinformationer eller endda en GPS-navigationsenhed. Men i dag kan du samle det hele på din smartphone, så du både kan rejse med mindre bagage og har komforten ved at have alle informationer lige ved hånden. Derfor er smartphonen blevet en indgroet del af rejsen, og for mange er det helt utænkeligt at skulle undvære den,” fortæller Marie Dam Feldborg, Senior Marketing Manager for Huawei.
I de nordiske nabolande tyder det dog på, at flere godt kan undvære smartphonen på ferien. I Sverige, Norge og Finland angiver henholdsvis 33, 35 og 36 procent af respondenterne, at de ikke kunne drømme om at rejse udenlands uden smartphonen i lommen.
Dét bruger danskerne deres smartphone til på ferien
Der er stort set ingen grænser for, hvad en smartphone kan nu til dags. Og det udnytter danskerne til fulde. Ifølge Huaweis undersøgelse har seks ud af ti danskere brugt deres smartphone som GPS på ferien, mens hver anden dansker har brugt deres mobiler til at læse anmeldelser om hoteller eller restauranter fx via hjemmesider som Tripadvisor.
“Det kan være svært at navigere i det store udbud af hoteller, restauranter og aktiviteter, som man støder på som rejsende. Derfor er det blevet populært med rejse-apps på smartphonen som for eksempel Tripadvisor eller Lonely Planets guide-bøger, da det både nemt og hurtigt for rejsende at læse om andres oplevelser og på den baggrund træffe en beslutning om at købe varen eller ej,” fortæller Marie Dam Feldborg.
Derudover viser Huaweis undersøgelse, at hver anden dansker bruger deres smartphone til at downloade flybilletter eller gemme bookingbekræftelser. Og tre ud af ti danskere bruger endda mobilen til at lave selve bookingerne, når de eksempelvis booker flybilletter eller hotelovernatning.
Nøgletal fra undersøgelsen
- 58 procent procent af danskerne bruger navigation på deres smartphone på ferien
- 47 procent af danskerne bruger deres smartphone til at læse anmeldelser om hoteller og restauranter (via Tripadvisor eller andre turistportaler) på ferien
- 49 procent af danskerne gemmer billetter / bookingbekræftelser på deres smartphone på ferien
- 31 procent af danskerne henter landkort ned til offline-brug på ferien
- 23 procent af danskerne henter turist-apps til at hjælpe med at planlægge/organisere rejsen
- 18 procent af danskerne bruger deres smartphone i forbindelse med digitale betalinger (fx smartphone som betalingskort) på ferien
- 9 procent af danskerne bruger deres smartphone til at scanne QR-koder på ferien
- “Jeg kan ikke forestille mig min ferie uden min smartphone”:
- 46 procent af rumænerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 46 procent af bulgarerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 44 procent af danskerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 43 procent af grækerne er meget enige i ovenstående udsag
- 38 procent af serberne er meget enige i ovenstående udsagn
- 36 procent af finnerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 36 procent af ungarerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 35 procent af nordmændene er meget enige i ovenstående udsagn
- 34 procent af polakkerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 33 procent af svenskerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 25 procent af tjekkerne er meget enige i ovenstående udsagn
- 23 procent af tyskerne er meget enige i ovenstående udsagn
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget via Ipsos på vegne af Huawei i maj 2017 i 12 Europæiske lande (Danmark, Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Polen, Tjekkiet, Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Grækenland og Serbien). Der er i alt gennemført 6.000 webinterviews (500 respondenter fra hvert land) med respondenter i alderen 18-45-år, som ejer og har brugt en smartphone de sidste 24 måneder.