Trist udvikling: Unge afhængige af deres smartphone

En undersøgelse foretaget af smartphoneproducenten Huawei, viser at mere end 40% af unge mellem 18 og 35 år bliver utilpasse når de ikke har deres smartphone på sig

Det er en trist udvikling vi oplever for tiden, når unge er så knyttet til deres smartphone, at de faktisk får fysisk ubehag, hvis de ikke er i nærheden af den. Men det er virkeligheden i dagens Danmark, hvor en ny undersøgelse fra Huawei viser, at hele 44% føler sig deciderede utilpasse, hvis de ikke er i nærheden af deres smartphone.

Indrømmet – jeg elsker gadgets, jeg omgiver mig af spandevis af dem i hverdagen, og min smartphone er en integreret del af min hverdag, ikke mindst fordi den udgør en dejlig let adgang til min mail og kalender, som er min livsnerve i mit arbejde.

Men når det er sagt, så sker det ofte at jeg ikke har min smartphone i nærheden, at jeg må rende og lede efter den når jeg skal til møde, og jeg har aldrig, og jeg gentager aldrig, min mobil med ind i soveværelse når jeg går i seng – den bliver pænt forvist til stuen om natten.

Så når jeg læser pressemeddelelsen fra Huawei, hvor de fortæller, hvordan 44% af unge er blevet afhængige (min tolkning) af deres smartphone, så tænker jeg at vi er nødt til at gøre noget for at få slået bremsen i overfor denne triste udvikling.

I pressemeddelelsen skriver ekspert i digital adfærd hos unge, Søren Schultz Hansen:

”Det er rigtigt, at mange unge føler sig helt utilpasse uden deres mobiler i nærheden. Jeg tror endda, at, hvis man kiggede isoleret på de 15-25-årige, ville tallet være meget højere. De senere år er der nemlig sket en sammensmeltning mellem mennesker og teknologi. Og især hos de unge er det sket på et meget konkret niveau. De såkaldt digitale indfødte trives bedst, når deres mobiler rør ved dem fysisk.”

Faktisk så fortæller han videre, at de unge gerne vil forstyrres, og derfor meget ofte har vibrationsfunktionen slået til på deres mobiler, så de altid ved når der sker noget på den.

Så hvad betyder det så lige? Det betyder blandt andet, at det klart er de unge der er dårligst til at lægge mobilen fra sig når de er sammen med venner og familie. Ifølge Huaweis undersøgelse, er det kun under halvdelen af de unge mellem 18 og 35 år, der ikke tjekker mobilen når de er sammen med familie og venner, hvor det blandt de lidt mere modne, mellem 56 og 75 år, er 83% der lægger mobilen til side i sociale sammenhænge.

undersoegelse

 

Den udvikling er en jeg desværre selv oplever ofte, og jeg kan nikke genkendende til udviklingen. De unge lever konstant på deres mobil, og ved middagsbordet såvel som andre steder, så ser man dem sidde med bøjet hoved og tjekke Facebook, sms’e, Snapchatte eller hvad de nu laver.

Keder de sig?

Jeg er sikkert en gammel dinosaur, men jeg bliver irriteret når jeg ser det, og tænker ofte, at de unge jo må føle, at selvskabet de er i keder dem, og at de hellere vil være sammen med andre.

Men helt sådan er det, ifølge Søren Schultz Hansen ikke, han skriver i pressemeddelelsen:

”De unge er vant til at have hele deres netværk lige ved hånden og samtidig være tilgængelig for alle. Det betyder også, at denne generation er uafhængig af rum, men tilsvarende afhængig af tid. Ligesom hvis en person prikker dig på skulderen, ville du vende dig om og rette din opmærksomhed mod vedkommende. På samme måde føler de unge, at en sms eller chatbesked er som et lille prik, som de må reagere på med det samme, Det er vigtigere for de unge at være ”til tide” end at være til stede. Derfor bliver de personer, der er i samme rum som den digitalt indfødte, nedprioriteret til fordel for personer, der befinder sig uden for rummet.”

En fin, og sikkert helt korrekt analyse af Søren Schultz Hansen, men den gør mig altså ikke mindre trist over udviklingen.

Hvad der dog gør mig rigtig glad er, når jeg ser en gigant som Huawei køre en kampagne på de sociale medier, hvor de opfordrer alle til at være tilstede i nuet (#bepresent), og de selv stoppede alle opdateringer på sociale medier fra juleaftensdag og frem til den. 27’en, at de lægger artikler online, hvor de opfordrer til at lægge mobilen væk juleaften, og nyde selvskabet og ikke mindst, at de laver pressemeddelelser som denne.

Pressemeddelelser som denne sætter fokus på de problemer som smartphonen kan være årsag til, og Huawei får min dybeste respekt for ikke kun at skamrose deres mobiler, men også rejse en advarsel, og opfordre til ikke at bruge dem ukritisk.

Marie Dam Feldborg, Senior Marketing Manager i Huawei Danmark, skriver i pressemeddelelsen:

”Smartphonen er vores konstante kilde til informationer og social stimulans. Det betyder, at vi nærmest føler os nøgne uden mobilen ved hånden. Selvom vi lever af at sælge smartphones, der er med til at forbinde os mennesker, synes vi samtidig, at man også bør huske at lægge den til side en gang i mellem og være nærværende. Især de unge, der ifølge vores undersøgelse har sværest ved at undvære deres smartphones.”

Det er udtryk for en ansvarlig holdning, og en jeg gerne vil opfordre andre mobilproducenter til at følge op på, for det er altså skræmmende at tænke på, at vi ender med en årgang af unge, der bliver fysisk dårlige, når deres mobil ikke er i nærheden af dem.

Så med de ord vil jeg godt slutte min ’rant’ mod den ukritiske brug af smartphones, og specielt mod de unges tendens til altid at have den digitale sutteklud i hånden. Tak til Huawei for at gøre opmærksom på dette problem – det er flot gået. Mon Apple, Samsung, Sony, LG og de andre tør følge trop?

Her er så også lidt pligtstof fra undersøgelsen:

Fakta fra Huaweis befolkningsundersøgelse

  • 38% af danskerne er enige eller helt enige i, at de føler sig utilpasse, når de ikke har deres smartphone på sig.
  • 44% af de 18-35-årige danskere er enige eller helt enige i, at de føler sig utilpasse, når de ikke har deres smartphone på sig.
  • 62% af danskerne er enige eller helt enige i, at de normalt ikke tjekker deres telefon, når de laver ting med venner og familie (fx er ude at spise).
  • 47% af de 18-35-årige danskere er enige eller helt enige i, at de normalt ikke tjekker deres telefon, når de laver ting med venner og familie (fx er ude at spise).
  • 61% af de 36-55-årige danskere er enige eller helt enige i, at de normalt ikke tjekker deres telefon, når de laver ting med venner og familie (fx er ude at spise).
  • 83% af de 56-75-årige danskere er enige eller helt enige i, at de normalt ikke tjekker deres telefon, når de laver ting med venner og familie (fx er ude at spise).

Om undersøgelsen

Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.002 webinterviews med danskere i alderen 18-75 år i perioden 16. november-22. november 2016. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

Om Søren Schultz Hansen

Søren Schultz Hansen er selvstændig erhvervsforsker og ekstern lektor på CBS. De seneste otte år har han indgående undersøgt og dokumenteret de første digitale indfødte gennem kvalitative studier.

Tjek priser på bredbånd

Tech-Test har indgået et samarbejde med Samlino så du kan tjekke bredbåndspriser og ikke mindst muligheder for bredbånd på din adresse.

Det er helt gratis og Samlino skal ikke bruge andet end din adresse for at levere priser til dig.

Når du har indtastet adressen i feltet herunder, bliver du sendt til Samlino, hvor du får vist resultatet, og hvor du kan indsætte flere filtre, hvis du har bestemte behov for dit bredbånd.

Kommentar til artiklen?