Langt de fleste gaming-headsets ligner hinanden. Jo, der bliver løbende justeret lidt her og der, men grundlæggende er der tale om et 7.1 surround-headset med enten Dolby Digital eller DTS 71, når du kommer op omkring kr. 1.500. Turtle Beach er aktuelle med deres surround-headset til PlayStation 4, og selvom producenten har lavet enkelte ting anderledes i forhold til de fleste konkurrenter, minder Ear Force Stealth 700 både om sine forgængere og andre gaming-headset indenfor sin genre. Det er der naturligvis ikke noget galt med, hvis du får en god og komfortabel lydoplevelse.
Point for forsøget
På kassen og på Turtle Beach-hjemmesiden står der med store fede bogstaver, ANC; active noise cancellation. Dejligt er det med et headset til min PlayStation, som lukker alverden lyde og stemmer ude, når jeg gerne vil fortabe mig i mine spil.
ANC gør, i teorien, spiloplevelsen så meget bedre, fordi du kan lukke dig inde i spilverdenen. Ingen babygråd, ingen humpende naboer eller bilmotorer – undtagen hvis lydene optræder i spillet. Jeg har ikke oplevet andre gaming-headset til PlayStation 4, der understøtter noise cancellation, hvorfor min initiale begejstring er stor. Tiden får dog alle glæder til at fordampe.
Turtle Beach har husket at inkludere ANC-teknologien i Stealth 700. Jeg måtte tjekke efter et par gange. Skal ANC være tændt eller slukket? Jeg har valget – dog må jeg indrømme, at det tog mig noget tid at mærke forskellen. Givet, der kommer et lille sug i ørerne, når jeg aktiverer ANC, men lydene fra omgivelserne formindskes kun minimalt – næppe begrebet noise cancellation værdigt.
Sidder du og spiller med en snaksaglig familie i nærheden, vil du kunne høre alt om bedstes hofteskred sammen med lyden af granatkast i Call of Duty. Kudos til Turtle Beach for rent faktisk at have inkluderet noget anderledes i et PS4-headset – det virker bare ikke helt.
Mystisk advarsel mod DTS
Stealth 700 har en række øvrige features – de virker efter hensigten. Headsettet er 100 % trådløst. Du kan forbinde det med din PlayStation 4 ved at tilslutte en trådløs USB-dongle eller med din tablet og smartphone via Bluetooth. Opsætningen på min PS4 tager godt 7-8 minutter, men egentlig meget nemt. Jeg undrer mig dog over, at Turtle Beach i deres online supportforum advarer mod at anvende DTS-formatet, da det efter sigende kan skabe forstyrrelser i lydbilledet – hvorfor så overhovedet have formatet? Dog har jeg ikke haft problemet med at anvende DTS på min PlayStation 4.
Turtle Beach har også gjort Stealth 700 ”brillevenligt”. Jeg er ikke sikker på, hvilke briller de havde i tankerne, og hvorfor denne feature fremhæves, eftersom jeg endnu kun har oplevet ét headset gennem årerne, der ikke havde plads til brillestel. Hvis Turtle Beach taler om VR-briller, er det ganske rigtigt, at Stealth 700 har plads til PlayStation VR-brillestellet, hvilket er et klart plus.
Turtle Beach har også tænkt i brugervenlige baner, da de designede mikrofonstangen. Du behøver ikke at tage den af, men blot nøjes med at dreje den tilbage på venstre ørekop. Dermed slipper du for at tage den af og glemme, hvor du har lagt stangen.
Høj grad af komfort
Stealth 700 er et yderst komfortabelt headset. Ørekopperne sidder godt fast rundt om ørerne, mens bøjlestangen hviler godt på hovedet. Det imiterede læder på ørekopperne og bøjlestangen er behageligt, og det kradser ikke, når jeg har det varmt. Headsettet strammer ikke, og jeg kan have det på i en times tid, før jeg får brug for en pause.
Venstre ørekop rummer en fjernbetjening til regulering af lydstyrke i ørekopperne såvel som mikrofonen. Her finder du også tre knapper til aktivering af ANC, Bluetooth-forbindelsen og aktivering af SuperHuman Hearing-funktionen, som jeg kommer ind på senere. Fjernbetjeningen er nem at gå til, når du først har vænnet dig til knappernes placering.
All-round headset
Call of Duty: WWII, Resident Evil 7 og Ghost Recon: Wildlands er de tre spil, jeg har brugt til testen. Lydbilledet i de tre spil er meget forskellige. Call of Duty handler om smæk for skillingen, når du stormer Normandiets strande og kæmper dig igennem Hitlers Tredje Rige. Højlydte eksplosioner og buldrende tanks akkompagneres med stemmer fra panikslagne soldater og kugler, der flyver om ørerne på dig. Når antiluftskytskanonen hamrer granater afsted, fornemmer jeg bulderet i headsettet. Stealth 700 formår at gengive den fylde og bund, som udviklerne havde i tankerne, ligesom venner og fjenders stemmer gengives klart og rimeligt præcist – også i paniske stunder, hvor alting er et virvar.
Resident Evil 7 byder ikke kun på action, men gyserstemning. Her er det en vigtig del af gameplayet, at du hører vindens rusk i trævæggene, vinduer som knager eller monsterets tunge, hvæsende åndedræt. Alt sammen konstituerer en skrækfuld stemning, som får dig til at synke ned i sofaen, når du bliver angrebet bagfra med dertilhørende råben og skud fra haglgeværet. Stealth 700 gør det også godt, når det kommer til at vække gru gennem lyde. Højlydte sus og skarpe lyddetaljer bliver gengivet rigtig godt, selvom de akkompagneres med vægge, der kollapser eller en granat, der sprænger. Stemningsskabelsen er et usædvanligt godt surround anlæg med dertilhørende højttalere værdigt.
Ghost Recon er et udendørsspil, der blandt andet foregår i bjerge, landsbyer og skove. Foruden at være et taktisk skydespil, hvor tålmodighed og identificering af fjendens position er vigtige, er der ufatteligt mange nuancer i spillets lydbillede. I det rolige stunder kan jeg på en byggeplads høre hammeren og banken i træpaneler sammen med fuglesang og vind, der blæser. I de actionprægede stunder får jeg en klar fornemmelse af, hvorfra der bliver skudt blot ved at lytte, mens lyden af fodtrin peger mig i en nogenlunde retning af, hvorfra jeg kan forvente at blive stormet – og det er til trods for, at fodtrinnene blandes med lyden af krudt og kugler.
Alt i alt er Stealth 700 er rigtig godt headset, som formår at gengive et fyldigt lydbillede med god bund såvel som fokus på detaljer. Slår jeg SuperHuman Hearing-funktionen til, reduceres bassen, og det er endnu nemmere at fornemme subtile lyddetaljer. Funktionen er rigtig god, hvis du konkurrerer mod andre på nettet, hvor timing og identificering af positioner er endnu mere kritisk, end hvis du spiller singleplayer. Spiller du alene, er SuperHuman Hearing lidt af en buzz kill, da fylde og bund forsvinder.