0-projektet fra Polestar har lige fået otte nye partnere ind i folden. De nye samarbejdspartnere i projektet omfatter Vitesco Technologies, Schloetter, Autoneum, Stora Enso, TMG Automotive, Gränges, Borgstena og Stena Aluminium. De nye partnere kommer fra Tyskland, Schweiz, Portugal, Finland og Sverige og dækker områderne elektriske invertere, elektrogalvanisering, interiør- og eksteriør-materialer, vedvarende løsninger inden for emballering, biomaterialer og trækonstruktion, overfladebehandling og tekstiler, fladvalset aluminium, strikkede og vævede materialer samt genanvendt aluminium.
Polestar 0-projektet blev lanceret i 2021 ud fra overbevisningen om, at bilindustrien har brug for en nulstilling. Mens overgangen til elbiler har været med til at eliminere udstødningsemissioner, erkender Polestar et presserende behov for at tage fat på de emissioner, der stammer fra produktionen. Det ambitiøse mål med Polestar 0-projektet er at eliminere alle CO2-kilder i hele forsyningskæden – fra udvinding af råmaterialer til materiale- og bilproduktion og fra levering til bilens slutlevetid – uden at være afhængig af misvisende kompensationsordninger.
Jeg bliver bekræftet i min tro på Polestar 0-projektet, hver gang vi mødes med nye samarbejdspartnere. Det er tydeligt, at der er et enormt potentiale, som vi skal udnytte rundt om i verden. Det skal aldrig være et one-man-show at nå det, der kan virke umuligt. Det er kun gennem en kollektiv indsats, at vi kan opnå de gennembrud, der virkelig gør en forskel, og finde frem til de transformative løsninger, der rækker ud over bilindustrien.
Hans Pehrson, der er leder af Polestar 0-projektet
Ifølge Polestar ligger nøglen til succes i råvare-sourcing og minedrift efterfulgt af raffinering og menneskeskabte materialer, hvorfor det især er afgørende med forskning i basismaterialer. Polestar har fortsat brug flere partnere, både fra det akademiske felt og fra andre virksomheder, og der søges fortsat partnere inden for råmaterialer, biobaserede kemikalier, polymerer, elektriske komponenter, ædelgasser og anden produktion af basismaterialer. For at opnå målet om at levere en klimaneutral bil inden 2030 er det afgørende at finde løsninger til de resterende elementer.