Google går et skridt videre med AI

For nyligt har Google annonceret deres næste store skridt inden for AI. De har blandt andet lanceret den eksperimentelle, dialogbaserede AI-tjeneste Bard, der er baseret på sprogmodellen LaMDA - Language Model for Dialogue Applications

Ifølge en pressemeddelelse kombinerer Bard alverdens viden fra internettet med intelligensen og kreativiteten fra Googles sprogmodeller. På den baggrund kan den fx hjælpe med at forklare nye opdagelser fra NASAs James Webb-teleskop til en 9-årig – eller lære om de bedste angribere i fodbold netop nu og give forslag til træningsøvelser.

Lanceringen bliver i første omgang en ‘light’ udgave af LaMDA, fordi denne mindre model kræver markant mindre computerkraft, og dermed nemmere kan udrulles til flere brugere. Det giver mere feedback fra brugerne, hvilket i kombination med interne test sikrer, at Bards svar lever op til en høj tærskel for kvalitet, sikkerhed og grundighed. 

AI kan komme milliarder til gode

Kunstig intelligens er allerede i dag en integreret del af de fleste af Googles produkter, og den spiller en rolle i alt fra at spotte livstruende sygdomme tidligt til at give mennesker adgang til information på deres eget modersmål. Hver eneste dag bliver regnekraften større og mulighederne flere, og det åbner for løsninger, der kan komme milliarder af mennesker til gode. Eksempelvis nye måder at finde information i alt fra sprog, billeder, video og lyd.

Historisk set har brugerne primært besøgt Google for at få svar på faktuelle spørgsmål som “hvor mange tangenter har et klaver?” Spørgsmålene bliver dog i stigende grad mere og mere komplekse, som eksempelvis “er det sværest at lære at spille klaver eller guitar, og hvor meget øvelse kræver hver af dem?” 

Inden længe vil der i Googles søgemaskine være features, som dissekerer kompleks information og forskellige perspektiver og omformer til et lettilgængeligt format. 

Kunstig intelligens kan skabe store forandringer på mange områder, men for Google er afgørende, at forandringerne sker på ansvarlig vis. Det er bl.a. forankret i det sæt af AI-principper, som Google var en af de første store virksomheder til at udgive.

About Lars Bennetzen 3952 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.