Amazon i Danmark vil koste butiksliv

Det er ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår, vi kommer til at se Amazon i Danmark, og det vil koste butiksliv - frygter danske virksomheder

Jeff Bezos, stifter og øverste chef for Amazon, har store ambitioner for Amazon. Og meget tyder på at onlinegiganten snart kommer til Danmark

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er ikke i tvivl om, at det kun er et spørgsmål om tid, før Amazon etablerer sig fysisk i Danmark. I den forbindelse har de lavet en undersøgelse blandt danske virksomheder, for at høre hvad de forventer, og her der stor bekymring at spore.

Otte ud af ti virksomheder forventer nemlig, at flere danske butikker må dreje nøglen om, når først internet-giganten etablerer sig i Danmark.

Når det bliver Danmarks tur, vil det få alvorlige konsekvenser for både butikkerne på gågaden og på nettet, vurderer de danske virksomheder ifølge FDIH.

I en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel svarer 79 % af virksomhederne, at Amazons indtog i Danmark vil føre til lukkede netbutikker, mens 69 % forudser lukkede fysiske butikker.

FDIH’s adm. direktør, Niels Ralund, er enig i, at Amazons indtog vil presse markedet og formentlig også så meget, at nogle vil blive tvunget til at dreje nøglen om.  

Det er ikke en tilfældig udenlandsk kræmmer, der rykker ind. Det er en af verdens mægtigste virksomheder, der har en tilsyneladende umættelig appetit. Allerede nu er de blandt de største herhjemme, og når de for alvor satser på Danmark, vil de utvivlsomt snuppe en endnu større markedsandel. Det kommer butikkerne til at mærke.  

Niels Ralund, adm. direktør i FDIH

Forståelig bekymring 

Kigger man på nogle af de markeder, hvor Amazon allerede opererer, kan man godt forstå netbutikkernes bekymring. I Tyskland og USA æder Amazon ca. halvdelen af e-handelsmarkedet, mens de i England sidder på ca. en tredjedel af markedet. Så store markedsandele vil Amazon formentlig ikke snuppe i Danmark, vurderer Niels Ralund.  

E-handelsmarkedet er ganske modent i Danmark, og de danske e-handlere har heldigvis haft god tid til at forberede sig på Amazon, så jeg forventer ikke, at de tromler det danske marked, som vi har set andre steder.  

Niels Ralund

Det forventer de danske netbutikker heller ikke, men de er ikke i tvivl om, at Amazon hurtigt vil tage en solid bid af e-handelskagen. 7 ud 10 netbutikker vurderer, at Amazon i løbet af to år efter en åbning vil sidde på mindst 10 % af e-handelsmarkedet. Det svarer til ca. 15 mia. kr. om året. 

Det er ikke et urealistisk scenarie, men Amazons markedsandel afhænger i høj grad af, om e-handelsgiganten går all in med Prime eller ”blot” åbner en dansk hjemmeside, understreger Niels Ralund. 

Kommer de med Prime og hele pivtøjet, så tror jeg absolut, at de kan snuppe omkring 10 % over de næste år. Det er stadig ikke tyske tilstande, men det vil gøre Amazon til den suverænt største netbutik herhjemme, og det vil presse markedet markant.

Niels Ralund

Kunderne skal kigge langt efter danske butikker på Amazon
Amazon skal ikke forvente hjælp fra de danske netbutikker til at snuppe danske kunder. Netbutikkerne står nemlig ikke umiddelbart i kø for at sælge via Amazon. Blot 12 % sælger i dag via markedspladser og kun 4 % vil sælge via Amazon, når de åbner i Danmark.

Jeg vil ikke forholde mig til, om det er en god ide eller ej at sælge via Amazon, men jeg glæder mig over, at langt de fleste e-handlere og virksomhedsledere i dag har gjort sig overvejelser om Amazon. Det øger muligheden for at få succes – ligegyldigt om du tager kampen op med Amazon eller sælger via Amazon.

Niels Ralund

Amazon snupper i dag 1,1 % af alle e-handelskøb i Danmark. I 2019 havde hver femte dansker handlet hos den amerikanske gigant.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2966 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart