Find ud af, hvad tech-giganterne ved om dig på ny online portal

Det er sikkerhedsfirmaet F-Secure der med deres Data Discovery Portal hjælper med at afdække, hvad Facebook, Amazon, Google og andre tech giganter ved om dig

Spekulerer du fra tid til anden på, hvad Facebook, Google, Twitter og andre ved om dig? Det er faktisk muligt at finde ud af det, men ofte kan det være meget kompliceret at finde det sted der afslører deres viden om dig.

Men det hjælper en nye online portal, Data Discovery Portal fra sikkerhedfirmaet F-secure med at gøre en anelse lettere. Dine data er den valuta som mange af dem tager for deres tjenester, og det kan være væsentligt at se, hvad de ved om dig, og ikke mindst om du ønsker at få slettet de data – noget som den nye persondataforordning fra EU, GDPR, sikrer dig skal kunne gøres.

Det den nye portal, Data Discovery Portal gør, er at sende dig direkte hen til de sider hos Google, Apple, Facebook, Amazon Alexa, Twitter og Snapchat, der giver dig mulighed for at få en kopi af de data de har om dig, og det er også her du kan bede dem om at få dem slettet.

“Hvad du gør med dataindsamlingen er helt mellem dig og tjenesten”, siger F-Secure Chief Security Officer Erka Koivunen.

“Vi kan ikke se – og ønsker ikke at se – dine indstillinger eller dine data. Vores eneste mål er at hjælpe dig med at finde ud af, hvor mange af dine informationer, der er derude. ”

Mere end halvdelen af ​​de voksne Facebook-brugere, nemlig 54%, justerede, hvordan de bruger servicen i kølvandet på den skandale, der afslørede at Cambridge Analytica havde indsamlet data uden brugernes tilladelse. Men det største sociale netværk i verden fortsætter med at vokse, og havde 2,3 milliarder månedlige brugere ved udgangen af ​​2018.

“Man siger ofte at, ’hvis du ikke betaler, er det fordi du er produktet.’ Men dine data er et aktiv for enhver virksomhed, uanset om du betaler for et produkt eller ej,” siger Koivunen.

“Data gør det muligt for tech-virksomheder at sælge annoncer og produkter for milliarder, og bygge nogle af de største virksomheder i økonomiens historie.”

F-Secure tilbyder online-værktøjet som en del af virksomhedens voksende fokus på identitetsbeskyttelse, der skal sikre brugerne før, under og efter data-brud. Ved at udbrede bevidstheden om de potentielle omkostninger ved disse “gratis” tjenester har Data Discovery Portal til formål at gøre brugerne opmærksomme på, at beskyttelse af deres data og identitet er vigtigere end nogensinde.

Bekymrede brugere

En nylig F-Secure-undersøgelse viste, at 54% af internetbrugere over 25 er bekymrede over, om nogen hacker ind i deres sociale medier. Data er kun så sikre, som netværket er hos de virksomheder, der indsamler den, og de adgangskoder og taktikker, der bruges til at beskytte vores konti. Mens de muligheder for indstillinger, som disse websteder tilbyder, er nyttige, kan de ikke eliminere dataindsamlingen.

“Selv om brugerne faktisk frivilligt giver disse oplysninger bort, bør de kende til konsekvenserne for privatlivet og sikkerheden, når de bygger profiler, der potentielt indeholder mere viden om vores identiteter, end vi måske ville dele med vores familie,” siger Koivunen.

“Al den information kan være tilgængelig for en hacker gennem en indtrængen eller overtagelse af en konto.”

Der er dog ingen enkel løsning for brugerne, når det kommer til permanent at sikre konti eller skjule informationer fra de tjenester, man vælger at bruge

“Standard-privatlivsindstillingerne er typisk ret løse, uanset om du bruger et socialt netværk, apps, browsere eller andre tjenester,” siger Koivunen.

“Gennemgå dine indstillinger nu, hvis du ikke allerede har gjort det, og gentag det regelmæssigt i fremtiden. Og uanset hvad du gør, er der intet som stopper disse virksomheder fra at vide, hvad du laver, når du er logget ind på deres tjenester.”

Man kan finde flere oplysninger om, hvad man kan gøre for at reducere sine data-mængder på Facebook, Twitter og Google, på F-Secure’s blog.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2336 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?