Danskere vil bytte browserhistorik til bedre tilbud

I Danmark er vi overraskende villige til at dele vores browserhistorik med virksomheder, mod at de kan lave mere relevante tilbud til os, når vi handler online. Det giver næsten en tredjedel af danskerne udtryk for i en stor undersøgelse fra Sitecore, der også viser, at det især er den yngre del af befolkningen, som er villig til at dele informationen med virksomheder

De seneste år er der kommet større og større fokus på borgernes privatliv på internettet, og mange lande laver i øjeblikket ny lovgivning, der skal beskytte borgernes data. Alligevel tyder noget på, at danskerne er parate til at give et indblik i dele af deres privatliv på nettet.

32% af danskerne er nemlig villige til at dele deres browserhistorik med virksomheder, så de kan lave relevante tilbud dem, når de handler online. Det viser tal fra softwarevirksomheden Sitecore, der har undersøgt danskernes indkøbsvaner i forbindelse med julen.

Undersøgelsen fra Sitecore viser også, at det især er den yngre del af befolkningen, der gerne deler deres browsing-vaner med virksomheder. Således tilkendegiver hele 51% af de 18- til 24-årige, at de er villige til at delagtiggøre firmaer i den type information. Hos de 25- til 34-årige er der også en stor del (45%), der kan se fordelen i at dele ud af deres private informationer.

Omvendt forholder det sig i den ældre del af befolkningen, hvor det er langt mindre sandsynligt, at folk er villige til at dele ud af deres browserhistorik. Således tilkendegiver 25% af folk mellem 55 og 64 og 18% af dem, der er 65 eller ældre, at de er villige at dele deres browserhistorik med virksomheder mod mere relevante tilbud.

Samtidig viser undersøgelsen også, at 43% af danskerne i forbindelse med julen forventer at modtage og åbne målrettede emails fra brands, de synes godt om, ligesom 42% ønsker at modtage personlige forslag fra deres yndlingsbrands.

Om undersøgelsen

Sitecore, der blandt andet sælger CMS- og e-handelsløsninger til onlinebutikker, har fået foretaget en undersøgelse af danskernes indkøbsvaner frem mod julen. 1000 danskere har gennem et onlinepanel besvaret undersøgelsen mellem 12. og 27. juli, og besvarelserne er vægtede, så resultaterne afspejler befolkningssammensætningen. Analyseinstituttet Advanis står bag undersøgelsen.

About Lars Bennetzen 3850 Articles
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?