Det bliver hele tiden mere almindeligt at søge på nettet med stemmen, og det ved de store onlinevirksomheder godt. Der bliver hele tiden forsket i, hvordan stemme-søgninger kan bruges i marketingformål. Adobe, der har nogle ret spændende marketingsværktøjer, har lige lanceret deres nye stemmeanalyseteknologi, der kan samle søgninger fra Siri og Hello Google, og de data kan integreres med virksomhedens øvrige marketingsværktøjer.
At det er et marked der stiger i værdi er der ingen tvivl om – tal fra Adobe fortæller, at hver femte amerikaner bruger stemmen til søgning i dag, og det tal vil kun stige fremover.
Der er rigtig mange mulige fremtidsscenarier med sådanne teknologier, men det hele koger ned til, at data er penge værd – mange penge – for virksomhederne. Spørgsmålet er om det også er penge værd for forbrugerne? Når vi giver vores data til analyser, får vi så noget ud af det?
Adobe selv fortæller i en pressemeddelelse at det vil gøre det muligt at lave mere passende tilbud til forbrugerne, men de nævner intet om, hvad forbrugerne virkelig får ud af det. Bedre tilbud er ok – men er det nok?
Det nærmeste vi kommer er følgende citat fra Imran Afzal, nordisk marketingchef for Adobe Experience Cloud:
”Inden for få år forventer vi, at stemmestyring ikke alene vil transformere forbrugernes håndtering af de daglige opgaver, men også vil skabe en helt ny måde for forbrugeren at interagere med sine favorit-brands på. Vores nye teknologi skal gøre virksomheder i stand til at samle alle de forskellige komponenter, der er krævet for at levere en fantastisk digital oplevelse til forbrugere – og derved styrke brandloyaliteten.”
Det er klart en vej udviklingen vil gå – men jeg håber at virksomheder som Apple, Google og Adobe husker at tænke ind, at forbrugernes data ikke bare er en handelsvare, men noget der skal behandles med respekt, og når vi nu giver dem fra os, så skal vi også have noget af reel værdi retur.