Unge mennesker tager imod kunstig intelligens med åbne arme, der viser en ny rapport Solve for Tomorrow fra Samsung. Her svarer 16% af de 16-25 årige i Danmark, at de bruger AI-løsninger hver dag, og næsten hver femte bruger intelligente løsninger mindst en gang om ugen (23%). Sammenlagt svarer det til, at fire ud af ti unge danskere bruger AI-løsninger ugentligt.
Det er stadig mænd der er de mest AI-glade, her er det 47% der bruger den nye teknologi dagligt, mens det kun gælder for 31% af kvinderne.
De unge danskere er positive over for AI, men markant flere unge mænd end kvinder bruger teknologien. For at AI skal være lige og til gavn for alle, er vi nødt til at udbrede kendskabet og sikre, at flere er rustet til, hvornår og hvordan det kan bruges. Alle skal lære om AI, og forskellige perspektiver skal mødes, hvis vi skal sikre, at AI bidrager til en positiv samfundsudvikling.
Elin Wallberg Waldenström, Director CSR and Corporate Marketing hos Samsung Electronics i Norden
Bedre arbejdsmarked med AI
På spørgsmålet om, hvordan AI kommer til at påvirke deres jobmuligheder i fremtiden svarer hele 37%, at AI vil påvirke dem mere positivt end negativt, og 40% mener, at AI kan føre til sjovere jobs. Dog mener en del unge (35%), at der mangler viden i skolerne om digitale værktøjer.
”Unge ønsker mere avanceret teknologi i deres liv, men de efterspørger også at blive klædt bedre på i undervisningen. Det skal man lytte til, fordi intelligente løsninger meget vel kan blive en integreret del af vores hverdag og informationssøgning i fremtiden. Og det kræver vidensdeling og undervisning både for børn, unge og voksne.
Claus Holm, landechef i Samsung Denmark
Om Solve for Tomorrow
Solve for Tomorrow Report 2023 er et samarbejde mellem Fryshuset Foundation og Samsung Electronic Nordics. Formålet med rapporten er at give unge i Norden en stemme og mulighed for at beskrive deres bekymringer, muligheder for indflydelse, motivation for at engagere sig, se teknologiens muligheder og fremhæve, hvem de mener, der er ansvarlig for forskellige sociale problemer.
Feltarbejdet i undersøgelsen fandt sted mellem 24. februar og 9. marts 2023 og var rettet mod 16-25-årige i Sverige, Danmark, Finland og Norge. I alt blev der gennemført 4015 interviews, 1001 i Sverige, 1004 i Danmark, 1001 i Finland og 1009 i Norge. Dataene er blevet vægtet efter deltagernes køn og alder. Undersøgelsen blev gennemført på vegne af Fryshuset og Samsung af analysevirksomheden Demoskop.