Det er producenten af pizzaovne til haven, Ooni, der sætter fokus på problem der er ved at opstår i de danske hjem. Nemlig at vores madkultur, og evne til at trække fornuftige og aktive madvalg, på sigt bliver dårlige når vi glemmer at få vores børn med i køkkenet.
Den danske madkultur skal bæres videre af vores børn. Det kræver en grundlæggende indsigt i og forståelse for madlavning, alt sammen kompetencer som ifølge eksperterne grundlægges i barndommen, fortæller Ooni i en pressemeddelelse.
Udover formålet at bevare den danske madkultur, bidrager kompetencer inden for madlavning til at kunne træffe aktive madvalg. Og i en verden præget af klimakrise og høje priser på fødevarer er det vigtigt, at gøre brug af de tilgængelige råvarer og tilpasse madvaner efter de skiftende omstændigheder.
Desværre er der færre og færre forældre, der inddrager børnene i madlavningen. En undersøgelse fra Madkulturen viser, at børnefamilier, hvor børnene deltager i madlavningen, er faldet fra 15% i 2018 til 9% i 2022. Men undersøgelser viser også, at mere end halvdelen af børnene gerne vil hjælpe til med maden i hjemmet. Børnene er altså klar, det er os forældre, der skal tilbage ombord.
En investering i fremtiden
I en travl hverdag kan det virke uoverskueligt som forældre at sætte tid af til at inddrage børnene i madlavningen. Men det er vigtigt at investere tiden, for vores evne til at tilpasse os som individer er en del af den fremtid, vi kigger ind i.
Ifølge Ooni betyder det ikke nødvendigvis, at vi altid skal lave mad fra bunden, men bare lege med kreativiteten, eksperimentere, bruge det man har i køleskabet og udnytte sæsonens råvarer, for på den måde at bidrage til at skabe de grundlæggende madkundskaber.
Hos Ooni vægter vi børns involvering i køkkenet højt. Når problemet er en travl hverdag, er det vigtigt at holde madlavningen enkel og nem at tilgå. Pizza er oftest en sand familiefavorit og en forlystelsespark for børnenes kreativitet, hvor toppings kan tilpasses til årstiden eller det du bare har i køleskabet. Og som et ekstra plus kan den færdige pizza hurtigt stilles på middagsbordet.
Katianna Sjöblom, Nordic Brand Manager, Ooni