Huawei giver Apple baghjul

Det kan godt være at Apple klarer sig godt med deres nye iPhone X, men Huawei klarer sig bedre. Faktisk har de nu en global markedsandel på 15,8%, og det gør dem til verdens andenstørste producent af smartphones

Huawei har solgt 54,2 millioner smartphones i årets andet kvartal og overhaler dermed Apple. Huawei ligger nu nummer to på listen over verdens største smartphoneproducenter. På trods af, at markedet for smartphones er nedadgående, har Huawei alligevel formået at erobre en rekordhøj andel af smartphonemarkedet på 15,8% – en stigning på hele 43,6% sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser en ny rapport fra IDC.

Den nye placering på verdensplan er ikke det eneste, smartphoneproducenten kan glæde sig over. I år rundede Huawei en milepæl i antal solgte enheder på rekordtid. Allerede den 18. juli havde Huawei solgt 100.000.000 enheder på globalt plan i 2018. Det er første gang, at Huawei har solgt så mange enheder på så kort tid. Til sammenligning opnåede Huawei det samme antal solgte enheder den 22. december i 2015, den 14. oktober i 2016 og den 12. september i 2017.

En stor del af succesen skyldes Huaweis nye P20-serie. Siden lanceringen af Huaweis nye P20, P20 Lite og P20 Pro den 27. marts er salget af den nye topmodel eksploderet. På bare 30 dage solgte Huawei flere end 100.000 smartphones i P20-serien i Norden samt Central- og Østeuropa.

I Danmark blev der solgt dobbelt så mange smartphones i P20-serien inden for de første 15 uger sammenlignet med sidste års P10-serie.

Efter første halvår af 2018 er Huaweis markedsandel på det danske smartphonemarked helt oppe på 17%, hvilket er større end smartphoneproducentens globale markedsandel. Huaweis danske markedsandel er steget med 21% sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser de seneste data fra analysevirksomheden GfK.

Ifølge Huawei er den stigende markedsandel særligt drevet af deres nye topmodeller, som danskerne er begejstrede for.

“Vi har øget vores markedsandele betydeligt i de priskategorier, som vores P20-serie smartphones ligger i, og vi har aldrig solgt så mange high-end smartphones i Danmark, som vi gør lige nu. Én af grundene til, at vi er lykkedes, er vores indsigt i kundernes behov og vores løbende investeringer i innovation og design,” siger Marie Dam Feldborg, Senior Marketing Manager hos Huawei Danmark i en pressemeddelelse.

Ifølge GfK’s juni-tal er Huawei det bedst sælgende smartphonebrand, når man kigger på mobiler til 2-3.000 kr., og er andenstørst, når det gælder smartphones til 4-5.000 kr. og 6.000+ kr.

Nøgletal i GfK-rapport fra juni 2018

  • Huaweis markedsandel i H1 2018: Januar 2018 – juni 2018: 17% hvilket er en stigning på 21% i forhold til samme periode i 2017.
  • I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 2-3.000 kr., hvor P20 Lite ligger, 35%, hvilket er en stigning på 59,1% i forhold til juni 2017. Dette placerer Huawei på en klar førsteplads i den priskategori.
  • I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 4-5.000 kr., hvor P20 ligger, 20%, hvilket er en stigning på 53,8% i forhold til juni 2017. Dette gør Huawei til det andenstørst smartphonebrand i den priskategori.

I juni måned var Huaweis markedsandel i priskategorien 6.000+ kr., hvor P20 Pro ligger, 12%. Det er første gang, at Huawei indtræder i denne priskategori, og Huawei er strøget direkte ind på en andenplads i denne kategori.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2283 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?