It, finans og marketing fører an i AI-brug

En ny undersøgelse fra HP afslører markante forskelle i brugen af kunstig intelligens på tværs af danske brancher

Foto: HP

Kontoransatte inden for it-, teknologi- og telebranchen er de flittigste brugere af AI, hvor 63% anvender teknologien mindst ugentligt. Finans-, bank- og forsikringssektoren følger tæt efter med 59%, mens marketing, medier og kommunikation ligger på 57%.

I den modsatte ende af spektret findes byggeri og ejendom (19%), sundheds- og socialområdet (20%) samt offentlig administration (24%), der viser den laveste udbredelse af AI-brug.

Det kan ikke komme bag på mange, at it, finans og kommunikation ligger i front her, da disse brancher historisk har været stærke til at tage ny teknologi til sig. Bemærkelsesværdigt er det dog, hvor stort AI-skellet er mellem brancher – og hvor lavt brugen ligger i byggeri, sundhed og offentlig administration. Der er tale om kontormedarbejdere og ikke professionelle ude i felten, så der er formentlig uforløst potentiale her. Både hvad angår bedre tidsbesparelse på opgaver og opkvalificering på etisk og ansvarlig brug af teknologien.

HP Danmarks landechef, Peder Eskildsen

AI Forbedrer Kvaliteten af Arbejdet

Udover den udbredte brug af AI viser undersøgelsen også en positiv opfattelse af teknologiens værdi. Især i de brancher med høj AI-anvendelse opleves en forbedring af arbejdskvaliteten.

Hele 71% af medarbejderne i finanssektoren mener, at AI bidrager til højere kvalitet i deres leverancer. Tilsvarende tal for it-branchen er 66% og for kommunikationsbranchen 63%.

AI anvendes til en bred vifte af opgaver:

  • Finans: 53% bruger AI til oversættelse og 51% til research.
  • IT: 50% anvender AI til tekstforfatning og 49% til informationssøgning.
  • Kommunikation: 60% bruger AI til tekstforfatning og 43% til idéudvikling eller sparring på kreative idéer.

Det er interessant, at så mange oplever, at AI ikke bare gør opgaver hurtigere, men faktisk også løfter kvaliteten. Det peger på, at teknologien allerede spiller en reel rolle i manges arbejdsliv. Men det kræver også, at vi bruger teknologien med omtanke og forstår dens begrænsninger. Ellers risikerer vi at forveksle tempo med kvalitet.

Peder Eskildsen

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er udført af Norstat for HP Inc. Danmark. Den er baseret på svar fra 1.046 danske kontormedarbejdere i alderen 25-65 år og dækker forskellige brancher. Data blev indsamlet i perioden 11.-21. marts 2025.