Det internationale analysebureau, Canalys, har undersøgt hvordan kineserne klarer sig på smartphonemarkedet i 2018. Det var året, hvor brands som Huawei, Oppo og Xiaomi havde store lancering af flagskibsmodeller, og hvor blandt andet Xiaomi trådte ind på mange nye europæiske markeder. 2018 var også året, hvor OnePlus oplevede en stigende popularitet over det meste af Europa.
Canalys skriver i deres rapport, at 32% af alle smartphone-forsendelser var fra kinesiske producenter. Her var Huawei klart i spidsen – de står for over 23% af markedet i årets sidste måneder.
Oprindeligt var 2018 året, hvor Huawei havde forventet at slå igennem på det amerikanske marked, men det blev stoppet af handelsrestriktioner og mistanke om spionage. Men ifølge Ben Stanton fra Canalys viste det sig at være en fordel for kineserne på det europæiske marked.
Problemet med at komme ind på det amerikanske marked, har nemlig fået kinesiske virksomheder til at investere i Europa fremfor USA. Ben Stanton mener at virksomheder som Huawei og Xiaomi bringer en priskonkurrence med sig, der svækker konkurrenterne, og samtidig bruger de deres størrelse mod mindre mærker i Europa.
Canalys har også set, at Samsungs markedsandel faldt med over 10% sammenlignet med 2017, og Apple oplevede et fald over året på 6%.
Omsat til enheder mener Canalys at Huawei sendte 42,5 millioner enheder på markedet i 2018, mens Apple kun lige præcist klarede sig bedre med 42,8 millioner enheder.
Canalys vurderer at hvis den udvikling fortsætter, så vil Huawei blive det næst største brand i Europa tidligt i 2019, lige bag Samsung, og holde den placering mindst indtil de nye iPhones til september.
Så på trods af mistanker, så klarer kinesiske smartphones sig bedre og bedre i Europa.