Ny undersøgelse fra Jabra, der er udført blandt 2.000 vidensarbejdere, viser hvor stor betydning lyd har for mentalt, følelsesmæssigt og fysisk velvære på arbejdspladsen. Næsten tre fjerdedele (74%) af de adspurgte siger, at det at arbejde i et støjende miljø gør dem mentalt trætte, og at klar lyd af høj kvalitet forbedrer deres evne til at fokusere på opgaverne.
Kontorstøj forringer produktiviteten
Mens virksomhederne fortsætter med at presse på for, at medarbejderne skal vende tilbage til kontorerne, siger næsten halvdelen (47%) af respondenterne, at de er stressede af støj på kontoret, der gør det svært for dem at fokusere.
Ifølge Jabra’s undersøgelse finder 37%, det fx udfordrende at være produktive, når kollegaer besvarer opkald ved deres skriveborde uden hovedtelefoner på. 39% rapporterer, at det er lige så svært at lede som at deltage i videomøder under disse forhold.
Både højt støjniveau og dårlig lydkvalitet spænder ben for mental velvære
Støjende omgivelser har en betydelig negativ indvirkning på mental sundhed og velvære på arbejdspladsen: næsten tre fjerdedele (74%) siger, at arbejde i et støjende miljø gør dem mentalt trætte. Desuden er næsten to tredjedele af respondenterne enige om, at arbejde i et støjende miljø gør dem fysisk trætte (63%) og det er svært for dem at føle sig passionerede omkring deres arbejde, når de arbejder i et sådant miljø (63%).
Men det er ikke kun et højt støjniveau, der påvirker det mentale velvære, det gør dårlig lydkvalitet også. Over halvdelen (54%) af vidensarbejderne siger, at dårlig lydkvalitet under et onlinemøde påvirker deres velvære negativt. 74% siger, at klar og høj kvalitetslyd forbedrer deres evne til at fokusere på opgaver og projekter.
Vidensarbejdere mener også, at højere lydkvalitet på møderne kan have en positiv indvirkning på deres interpersonelle færdigheder på arbejdspladsen gennem klarere kommunikation (43%), forbedret samarbejde (40%) og forbedrede kommunikationsevner (37%).
Støj er et arbejdsgiveransvar
Mens støj har en negativ indvirkning på den samlede mentale sundhed og velvære, mener vidensarbejderne, at arbejdsgiverne har et ansvar for at løse problemerne Dette kan ifølge 37% gøres ved at tilbyde støjreducerende hovedtelefoner som en del af standard kontorudstyret og tillade medarbejdere at arbejde hjemmefra oftere (37%). En ud af tre (32%) foreslår, at deres arbejdsgiver udpeger specifikke områder til forskellige typer aktiviteter, såsom stillezoner eller samarbejdszoner, for at sikre, at medarbejderne har de bedst forudsætninger for at kunne yde optimalt og opnå mental velvære.
Undersøgelsen viser med andre ord, hvor afgørende det er, at der etableres et roligt arbejdsmiljø og understreger behovet for klare retningslinjer og løsninger for at reducere støjforstyrrelser på kontorerne. Løsninger som blandt andet kan have stor betydning for, hvordan virksomheder fremadrettet indretter deres kontormiljøer, samt det udstyr de stiller til rådighed for medarbejderne, hvis de ønsker at højne produktiviteten og den generelle trivsel.