Mandag er cyberkriminelles favoritdag

Her er endnu en god grund til at hade mandage: Næsten en tredjedel af alle forsøg på bedrageri via e-mail sker på ugens første arbejdsdag viser data i en ny rapport fra IT-sikkerhedsvirksomheden Proofpoint

I årets udgave af rapporten The Human Factor, som kortlægger forskellige former for social engineering-bedrageri og den måde, de påvirker sikkerhedsarbejdet på, er ugedagene en af de faktorer, som skiller sig ud. Mere end 30 procent af alle forsøg på bedrageri via e-mail, hvor afsenderen udgiver sig for at være en anden, er afsendt på ugens første arbejdsdag. Andelen bliver mindre, jo længere ind i ugen man kommer – det næsthøjeste tal ses på tirsdage med 21 procent.

Der er flere forklaringer på mandagenes ”popularitet” blandt de cyberkriminelle. En af forklaringerne er, at man ofte har flere opgaver i starten af en arbejdsuge og mindre tid til hver enkelt opgave, en anden, at opmærksomheden ikke altid er på sit højeste efter et par dages fri.

”Cyberkriminaliteten retter sig i stadig mindre omfang mod infrastruktur og i stadig større omfang mod private. De data, som ligger til grund for årets rapport, viser, at 99 ud af 100 angreb er rettet mod private. Udfordringen for de sikkerhedsansvarlige består både i den enorme mængde angreb og i, at dem, der udfører angrebene, bliver stadig mere drevne til at finde privates sårbarheder og svage punkter”, fortæller Fredrik Möller, Chef for Norden hos Proofpoint.

Det langt mest omsiggribende forsøg på social hacking i 2018 var ”Brain Food”-angrebet, hvor en stor mængde phishing mails blev udsendt med det formål at narre person- og bankoplysninger fra de folk, der klikkede på linket til en falsk webbutik, der solgte forskellige slankepiller.

Netværket indeholdt også falske nyhedssider. Et par måneder efter, at angrebet var blevet indledt, var mere end 5.000 inficerede websider blevet identificeret. Data fra rapporten viser også, at der i gennemsnit blev klikket 1,6 gange pr. udsendt mail – hvilket tyder på, at modtagerne enten besøgte siden flere gange eller bidrog til spredningen ved at sende ”tippet” videre til venner og bekendte. De øvrige på listen over de 20 mest omsiggribende phishingforsøg opnåede mellem 0,3 og 0,7 klik pr. mail.

The Human Factor 2019 Report fra Proofpoint kan downloades her.

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2425 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hvis du ikke allerede får vores nyhedsbrev, har du her muligheden for at tilmelde dig.

Vi udsender 1 gang om ugen, så vi kommer ikke til at spamme din mailboks.

Vi holder dine data private, og deler dem ikke med tredjepart