HTML-vedhæftninger anvendes ofte i e-mails – særligt i almindelige systemgenererede e-mailrapporter, som brugerne er vant til at modtage. Cybersvindlere indlejrer fx HTML-bilag i e-mails forklædt som en ugentlig rapport og narrer dermed modtageren til at klikke på et phishing-link. Denne metode er ofte vellykket, da svindlerne dermed ikke behøver at inkludere links i selve e-mailen og derfor nemt kan omgå antispam- og antivirusprogrammer.
Analysen af de mange vedhæftede filer viser, at cyberkriminelle hele tiden finder nye måder at omgå almindelige sikkerhedsløsninger. Når mere end en ud af fem HTML-vedhæftninger er skadelige, betyder det, at blot en lille procentdel skal falde i fælden, for at det bliver lukrativt for svindlerne at snyde ved hjælp af denne metode. Angreb kan desuden være vanskelige at opdage, især i de tilfælde hvor vedhæftningen i sig selv ikke er skadelig, men hvor modtageren i stedet bliver omdirigeret til phishing-websteder.
Peter Gustafsson, nordisk chef for Barracuda Networks
Andelen af skadelige vedhæftninger i analysen er: HTML (21 pct.), Text (9 pct.), XHTML (4 pct.), Binaries (0,3 pct.), Scripts js, ps (0,08 pct.), nf (0,04 pct.), MS Office (0,03 pct) og PDF (0,009 pct.)
Barracuda Networks har en kort guide til at undgå skadelig HTML-vedhæftninger
- Sørg for, at dit e-mailbeskyttelsesprogram scanner og blokerer skadelige HTML-vedhæftninger
Vedhæftninger kan være vanskelige at identificere og giver ofte et stort antal falske positive resultater. Derfor bruger de bedste beskyttelsesprogrammer Machine Learning og statisk kodeanalyse til at evaluere hele indholdet i e-mailen og ikke kun den vedhæftede fil. - Uddan dine medarbejderne i at genkende og rapportere potentielt skadelige HTML-vedhæftninger
På grund af det store antal angreb bør modtageren være på vagt over for alle HTML-vedhæftninger – især dem fra ukendte afsendere. Inddrag konkrete eksempler i oplæringen af dine medarbejdere, og sørg for at understrege vigtigheden af at dobbelttjekke før loginoplysninger deles. - Værktøjet skal være i orden, hvis skadelige e-mails slipper igennem
En såkaldt automatisk “incident-respons”–funktion kan hjælpe med at identificere og behandle denne type e-mails, før angrebet spredes i hele organisationen. Automatiseret beskyttelse mod kontoovertagelse kan også advare om mistænkelig kontoaktivitet, hvis loginoplysningerne er faldet i de forkerte hænder.