Når motorcykler og biler taler sammen

Ny Bosch-teknologi kan forhindre næsten en tredjedel af alle motorcykelulykker

Årets første varme dage markerer starten på motorcykelsæsonen – og desværre et stigende antal trafikulykker. Motorcyklister er blandt de mest udsatte trafikanter med 18 gange større risiko for at blive dræbt i en ulykke end bilister. Sidste år var der næsten 30.000 motorcykelulykker alene i Tyskland, og ca. 600 af disse kostede menneskeliv.

En af hovedårsagerne er, at motorcyklisterne ofte bliver overset i trafikken – både i vejkryds og ved overhaling. Det ønsker Bosch at gøre noget ved. Med sine partnere Autotalks, Cohda Wireless og Ducati har Bosch udviklet en smart prototypeløsning. Vi lader motorcykler og biler tale sammen for at skabe en digital beskyttelsesskærm for motorcyklister, siger Dirk Hoheisel fra ledelsen hos Bosch. Det er målet at forhindre de farlige situationer i overhovedet at opstå.

Connectivity kan forhindre næsten 1/3 af motorcykelulykkerne

Ifølge skøn fra Bosch’s ulykkesforskning kan motorcykel-til-bil-kommunikation forhindre næsten en tredjedel af motorcykelulykkerne. Med sikkerhedssystemer som ABS og motorcycle stability control har Bosch allerede gjort det markant mere sikkert at køre på motorcykel. Ved at forbinde motorcyklerne går vi et skridt videre rent sikkerhedsmæssigt, siger Hoheisel. Sådan fungerer det: op til 10 gange pr. sekund udveksler køretøjer inden for en radius af adskillige hundrede meter informationer om køretøjstyper, hastighed, position og kørselsretning.

Længe inden bilisterne eller deres køretøjers sensorer registrerer en motorcykel, informerer denne teknologi om, at en motorcykel nærmer sig, hvilket giver dem mulighed for at anvende en mere defensiv kørselsstrategi.

Fx opstår der typisk farlige situationer, når en motorcykel nærmer sig en bil bagfra på en flersporet vej, ender i en bils blinde vinkel eller skifter vognbane for at overhale. Hvis systemet identificerer en potentiel farlig situation, kan det advare motorcyklisten eller bilisten ved at udsende en alarm og vise en blinkende advarsel på instrumentbrættet. Derved modtager alle trafikanter uundværlige informationer, der hjælper aktivt med at forhindre ulykker.

Køretøjer udveksler informationer inden for bare få millisekunder

Den offentlige WLAN standard (ITS G5) anvendes som grundlag for udveksling af data mellem motorcykler og biler. Transmissionstider på bare få millisekunder mellem sender og modtager betyder, at deltagende trafikanter kan generere og overføre vigtige informationer i forbindelse med trafiksituationen. Parkerede køretøjer eller køretøjer i tomgang overfører også data til alle omkringværende modtagere. For at sikre, at motorcyklister og bilister, der er længere væk, kan modtage nødvendige informationer, gør teknologien brug afmulti-hopping, der automatisk sender informationer fra køretøj til køretøj. I kritiske situationer ved alle trafikanter derfor, hvad der sker, og kan reagere på det på behørig vis på forhånd.

Læs også:

Bosch sætter taleassistenten bag rattet Talestyringer som Alexa, Siri, Google, Cortana og Bixby har allerede overtaget styringen af smarte husholdninger, styrer belysning og støvsuger – og B...
Firmware-sårbarhed i moderne bærbare computere afs... Konsulenter fra cybersikkerhedsudbyderen F-Secure har opdaget en svaghed i moderne computere, som angribere kan bruge til at stjæle krypteringsnøgler ...

Del artiklen på

Om Lars Bennetzen (2046 Articles)
Lars Bennetzen har været it- og gadget-journalist siden 1992, og arbejdet som redaktør på PC World, Ingeniøren, Jern- og Maskinindustrien, Procesteknik og Ugens Erhverv. I 2006 blev Lars Chefredaktør på Alt om DATA, og bestyrede det gode gamle it-blad gennem de næste 6 år. I 2012 blev Lars selvstændig og stiftede firmaet Blackbelt Communications og i 2015 startede han Tech-Test. Lars fungerer også som kommunikationskonsulent, taler, moderator og gadgetekspert.
Kommentar til artiklen?